torsdag 2 juli 2015

Månadsbokslut juni 2015

Antal lästa böcker i juni 2015: 7

40. Señor Peregrino av Cecilia Samartin
41. Listan av Robert Kviby
42. Sandmannen av Lars Kepler
43. [buzz] av Anders de la Motte
44. Iliaden av Homeros
45. Rörgast av Johan Theorin
46. Pappersväggar av John Ajvide Lindqvist

Antal lästa sidor: 2823
Genomsnitt/dag: 94
Genomsnitt/bok: 403

Snittbetyg: 3,6

Ingående i serie: 5
Påbörjade serier: 1
Avslutade serier (läst senast utgivna): 2

Biografi: 0
Drama: 2
Fantasy: 0
Kriminalroman: 3
Science fiction: 0
Skräck: 1
Thriller: 1

Boktolvan: 1
E-böcker: 1
Finish that series: 3
Hyllvärmare: 7

Kvinnor: 1
Män: 6
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 5
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 2
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 1

Antal nykomna böcker: 9
Antal bortskänkta böcker: 0

Månadens bästa: Señor Peregrino av Cecilia Samartin
Månadens sämsta: Listan av Robert Kviby
Månadens överraskning: Señor Peregrino av Cecilia Samartin
Månadens besvikelse: Rörgast av Johan Theorin
Månadens otäckaste: Sandmannen av Lars Kepler

Kommentar:
Nästan en hel vecka gick bort vad gäller lästid så jag är väldigt glad att jag hann med allt jag tänkte. Speciellt glad är jag över att jag till slut kan pricka av Iliaden som läst. Den boken har stått här som ett dåligt samvete sedan 1996. Den här månaden blev också en del serier lästa, hela två är nu färdiglästa och bara en ny påbörjad. Det finns hopp.

En del nytt blev det också. Damn you pocketrea! Inga böcker bortskänkta dessvärre, men jag har en del på gång, de måste bara värka klart.

Om månadens bästa: Det var ganska jämt mellan flera, men denna berörde mig mest.
Om månadens sämsta: Jag klarar bara inte av tillkrånglade böcker där det behövs x antal sidor för att förklara vad, varför och hur.
Om månadens överraskning: Jag trodde nog att den skulle vara bra, men så bra hade jag inte förväntat mig.
Om månadens besvikelse: Nej, inte heller denna var spöklik och mystisk.
Om månadens otäckaste: Det var egentligen bara delen med Saga på säkerhetsavdelningen som var riktigt läskig, men den skrämde mig ordentligt.



Januari Februari Mars April
Maj Juni Juli Augusti
September Oktober November December

14 kommentarer:

  1. Bra gjort att du kom igenom Iliaden! Señor Peregrino gillade jag också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag bara Odysséen kvar :) Får se när man vågar åka till Grekland igen. Señor Peregrino var överraskande bra och jag ska verkligen försöka klämma in nästa bok ganska snart.

      Radera
  2. Grattis till utläst Illiaden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den var faktiskt bättre än förväntat :)

      Radera
  3. Sandmannen tyckte jag faktiskt var den läskigaste hittills i den serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade så otroligt svårt för Sagas utsatthet där på säkerhetsavdelningen, men det var det enda som egentligen skrämde mig :)

      Radera
  4. Vad kul att du har läst ut Illiaden :) Det ska bli spännande att höra vad du tyckte om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde ett tag att det skulle ta hela sommaren att läsa ut den, men det gick snabbare mot slutet :)

      Radera
  5. Nu blev jag imponerad: har du läst Iliaden?! Det har inte jag.
    Synd att Rörgast blev en besvikelse, för den ligger och väntar på mig på landstället. Jag hade hoppats att den skulle vara riktigt bra, sådär lite lagom ruggig som passar en regnig sommardag.
    Sandmannen har jag läst - obehaglig men också väldigt overklig.
    Pappersväggar gillar jag, men å andra sidan gillar jag nog ALLT av John Ajvide L.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade ju lovat mig själv att läsa Iliaden nästa gång jag åkte till Grekland. Och så blev det, även om den inte blev färdigläst där :)

      Rörgast var inte dålig, men jag saknade det där gåtfulla och ruggiga. Jag tror att jag också gillar allt av John Ajvide :)

      Radera
  6. Pocketrean har lockat mig massor, men hittills har jag lyckats motstå frestelsen. Grattis till att du tagit dig igenom Illiaden - väl kämpat! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen är det mer imponerande att stå emot pocketrean än att ta sig igenom Iliaden. Jag läste den mest som en vanlig bok med väldigt korta rader, det där med vers funkar inte för mig :)

      Radera
  7. Vad spännande att du läst Iliaden! Jag har bara läst delar av den, man kanske skulle ta och läsa hela någon gång? Den andra boken av Cecilia Samartin ligger även här och väntar på sin tur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter att jag förstod att man faktiskt inte måste läsa en bok på en gång så blev det lite lättare att ta sig an Iliaden. Men den är inte så svår/torr/tråkig som man kanske tror :)

      Radera