tisdag 7 juli 2015

Tematrio - Havet

Dags för Lyrans Tematrio igen. Lyran ska, precis som jag, ta en tur till Göteborg. Därför är veckans tema hav.

Jag älskar hav. När det gäller böcker (eller filmer) så fascineras jag av det som eventuellt döljer sig i havets djup...

1. Vi, de drunknade av Carsten Jensen. En släktkröneliknande berättelse om kärleken till det grymma och obevekliga havet.

2. Farkosten av Michael Crichton. En forskningsexpedition upptäcker en enorm farkost på havets botten. Den har legat där i flera hundra år...

3. Jakten på ubåten Potemkin av Mark Joseph. När Barracuda, en amerikansk atomubåt, upptäcker en ny, superhemlig, toppmodern rysk ubåt startar en nervkittlande jakt.

19 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon av dessa, men blir nyfiken på Vi, de drunknade :) Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi, de drunknade är en rejäl tegelsten, men den var förvånansvärt snabbläst. Förmodligen för att jag gillade den så mycket :)

      Radera
  2. Farkosten - jag älskar den filmen och om boken är lika bra är jag sjukt sugen på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste den för drygt tio år sedan och kommer egentligen inte ihåg den riktigt. Eller jag blandar nog ihop filmen och boken, men jag gav boken en nia (av tio) :)

      Radera
  3. Kul att du också har med Vi, de drunkdade. Det är en väldigt bra bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar ju havet och Vi, de drunknade är ju nästan bara om hav :)

      Radera
  4. Svar
    1. Förstår egentligen inte hur man kan leva i inlandet :)

      Radera
  5. Tre nya titlar! Jag blev väldigt intresserad av Vi, de drunknade! Så tack för tipset!

    SvaraRadera
  6. Okända böcker för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera
  7. Tre okända böcker för mig. Tvåan lät spännande, får nog ta o kolla upp den. ;)
    Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Farkosten finns som film också, som är minst lika bra :)

      Radera
  8. Helt nya titlar för mig. Någon du rekommenderar särskilt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi, de drunknade och Farkosten är båda väldigt bra, men väldigt olika böcker så det beror lite på vad man vill ha. Gillar du att läsa om havet i form av en släktkrönika så rekommenderar jag Vi, de drunknade.

      Radera