tisdag 21 juli 2015

Tematrio - Saker som är varma

Dags för Lyrans Tematrio igen. I brist på värme utomhus så... Veckans uppgift: Berätta om tre böcker vars titel innehåller något som är varmt!

Jaha ja, när jag började gå igenom alla titlar så upptäckte jag att här var det mest is, kallt, vinter... och så vidare, men jag lyckades skrapa ihop vad som behövdes.

1. 80° från varmvattnet av Karin Alfredsson handlar om kvinnors utsatthet och levnadsvillkor, i olika delar av världen.

2. Mareld av Dennis Karlsson handlar om mord i Marstrand och Skagen, mitt i sommaren.

3. Löpeld av Richard Martin Stern handlar om vad som kan hända med en 1,2 miljoner hektar snustorr skog en sommar med lång torka.

18 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Helt nya titlar för mej, passande!

    SvaraRadera
  3. Jag har läst 80 grader varmvatten och hade med din i min trio.

    SvaraRadera
  4. Intressant! Jag kände inte till någon av de här tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin Alfredsson kan jag verkligen rekommendera.

      Radera
  5. Tre för mig okända titlar.

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske inga storsäljare direkt, vilket är synd, i alla fall på Karin Alfredssons böcker :)

      Radera
  7. inte läst någon av dem. Karin Alfredssons namn känner jag igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att du kanske skulle kunna gilla hennes böcker.

      Radera
  8. Det var helt nya titlar för min del :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen av dem är väl speciellt känd :)

      Radera
  9. Lustigt hur det verkar finnas så mycket med kyla. Jag hittade mycket sånt också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske passar kyla bättre här uppe i norr :)

      Radera