tisdag 28 juli 2015

Tematrio - Sån't som är blött

Dags för Lyrans Tematrio igen. Den här sommaren är det blött överallt, hela tiden. Till och med Tematrion. Veckans uppgift: Berätta om tre böcker vars titel innehåller något som är blött!

Blöta saker fanns det ganska gott om i hyllorna, här är tre av dem.

1. Svart bränning av Hammond Innes börjar med att en oljetanker går på grund i Engelska kanalen under en storm. Det dåliga vädret sprider oljan och katastrofen är ett faktum. En miljöaktivist startar en protestaktion. Som blir hennes död. Hennes man ger sig ut på jakt.

2. Vattenståndet av John Irving handlar hur Fred Bogus Trumper försöker få ordning på sitt liv. Inte mycket går rätt, en undergroundfilmare vill till och med göra en dokumentär om honom; om konsten att misslyckas.

3. Efter floden av P.C. Jersild utspelar sig 30 år efter en kärnvapenkatastrof. Edvin skickas i land från kuttern "Diana" för att rekognoscera och blir övergiven.

20 kommentarer:

  1. Tre böcker som jag inte känner till. Tacvk för tips!

    SvaraRadera
  2. Svart bränning verkar som en bok för mig. Och kanske Efter floden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan hända att Svart bränning är något daterad nu, den kom ut 1982, men jag gillade den mycket på den tiden. Detsamma kan man nog säga om Efter floden.

      Radera
  3. John Irving är en sådan där författare som jag älskade som ung men som jag sedan har tappat bort. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som jag då. Slukade allt, tyckte jag, på 80-talet, men sedan försvann han på något sätt. Tänkte jag skulle återinföra honom i mitt liv :)

      Radera
  4. Jag hade inte läst några här, men skulle vilja läsa mer av Irving. Jersild har jag pinsamt nog glömt bort genom åren, så jag borde kanske ta itu med honom. Var ju så fruktansvärt sugen på att läsa honom när jag gick i högstadiet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade Irving väldigt mycket och jag trodde egentligen han hade slutat skriva för jag såg aldrig till honom, men han skriver ju för fullt. Jersild rekommenderar jag :)

      Radera
  5. Jag tycker att Jersilds bok verkar intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var väldigt bra, då på 80-talet. I boken så inträffade katastrofen 1992 så det borde vara 2022 allt utspelar sig. Har ingen aning om det funkar att läsa den 2015 :)

      Radera
  6. Verkar ju som riktigt spännande böcker alla tre, speciellt P.C. Jersilds bok memoreras - visste inte om den sedan tidigare. Tack för tips! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns den som väldigt otäck och bra, men det har ju gått runt 30 år sedan dess :)

      Radera
  7. gamle Hammond Innes! intressanta titlar! har läst flera andra av J Irving, men inte denna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så det är inte bara jag som läst Innes :) Vattenståndet tycker jag har varit en av de roligaste av Irvings böcker, förutom Garp då.

      Radera
  8. Tänk så mycket böcker det finns- jag har inte läst någon av de här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väldigt gamla allihop, 70- och 80-tal :)

      Radera