tisdag 14 juli 2015

Tematrio - Sån't som kan flyga

Dags för Lyrans Tematrio igen. Veckans uppgift: Berätta om tre böcker vars titel innehåller något som kan flyga!

När jag gick igenom mina böcker så insåg jag snabbt att jag kunde ha ett tema i temat. Frågan var bara vilket, det fanns några alternativ. Till slut föll valet på fjärilar.

1. Fjärilsflickan av *Madeleine Brent. Det är år 1890. Hannah är 18 år gammal, bor ensam i Paris och arbetar på en liten restaurang. Hennes granne och vän, konstnären Toby Kent, är den enda som känner till den fruktansvärda hemlighet som gör att Hannah inte vågar återvända till hemlandet England. Omständigheter gör att hon trots allt tvingas återvända.

2. Fjäril i koppel av Zinat Pirzadeh. I Teheran befinner sig en ung kvinna. Under en natt ska hon fatta sitt livs största beslut, det som kommer att förändra hela hennes tillvaro och påverka många människors liv. I väntan på gryningen blickar hon tillbaka och funderar över den flicka som hon en gång var.

3. Svart fjäril av Anna Jansson. Örebro skakas av en rad anlagda bränder och hela landet kan följa de dramatiska händelserna via TV, som vore det en makaber dokusåpa. Kriminalinspektör Per Arvidsson, som bett om förflyttning till just Örebro för att komma över sin olyckliga förälskelse till kollegan Maria Wern, hamnar nu mitt i händelsernas centrum.

*Madeleine Brent är pseudonym för Peter O'Donnell, skaparen av världens bästa seriefigur, Modesty Blaise.

24 kommentarer:

  1. Fjäril i koppel är den enda jag läst av böckerna i din trio. Och jag blir lite nyfiken på Fjärilsflickan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så längesedan jag läste Fjärilsflickan att jag inte ens vet när, började anteckna 1991, men jag kommer ihåg att jag gillade den. Då :)

      Radera
  2. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon av dem men blir nyfiken på Fjäril i koppel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt bra och snabbläst också :)

      Radera
  4. Det ser ut som en varierad trio! Fjäril i koppel borde jag bestämt läsa, och Fjärilsflickan blev jag också nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fjärilsflickan vet jag knappt om jag vågar rekommendera, med tanke på att jag läste den för runt 30 år sedan :)

      Radera
  5. väldans så många fjärilar du hittat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar fjärilar och jag har ännu fler titlar med dem :)

      Radera
  6. Fjäril i koppel tog jag med :) Fjärilsflickan blir jag riktigt nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var faktiskt först för några år sedan som jag upptäckte att Brent var en pseudonym för O'Donnell, tror det måste ha varit när jag la in alla böcker i bokprogrammet, och egentligen skulle jag vilja ha tag i de andra han skrev också :)

      Radera
  7. De två sista har jag väntandes i bokhyllan. Den första hade jag inte hört talas om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fjäril i koppel är bra och den går väldigt snabbt att läsa :)

      Radera
  8. Härlig triss i fjärilar. Då förstår jag att du siktar på fjärilseffekten snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt svag för fjärilar :)

      Radera
  9. En trio i trion! Fjärilsflickan och Fjäril i koppel låter intressant. Anna Jansson gillar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna Jansson är jag egentligen inte så glad i, men det har råkat flytta hem några böcker i serien. Och naturligtvis måste jag ju läsa dem...

      Radera
  10. Jag har inte läst något av dina tre men hört mycket om Fjäril i koppel.

    SvaraRadera
  11. Jag skapade också ett tema i temat! Jag gillar ditt fjärilstema och framförallt blev jag nyfiken på Fjärilsflickan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid kul när man lyckas fixa till ett tema i temat :)

      Radera
  12. Kul med ett tema i temat! Fjäril i koppel är nog den enda jag har läst av dina, den är väldigt bra. Blir extra nyfiken på Fjärilsflickan, låter väldigt intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade gärna lagt vantarna på fler böcker av Peter O'Donnell som Brent, men det verkar vara väldigt svårt att få tag på några.

      Radera