tisdag 21 juli 2015

Top Ten Tuesday: Böcker som hyllar olikheter


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Ten Books That Celebrate Diversity/Diverse Characters (example: features minority/religious minority, socioeconomic diversity, disabled MC, neurotypical character, LGBTQ etc etc.).

Suck, det här är jättesvårt för mig. Jag funderar aldrig på om det finns några minoriteter av ett eller annat slag i de böcker jag läser. Egentligen tycker jag att bara det att man tänker på det är diskriminerande... Nåväl, det här blir en blandning av allehanda sort.

1. En dåre fri av Beate Grimsrud
2. En man som heter Ove av Fredrik Backman
3. Doppler av Erland Loe
4. Engelsforstrilogin av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
5. Udda av Sara Lövestam
6. Hungerspelentrilogin av Suzanne Collins
7. Milleniumtrilogin av Stieg Larsson
8. Niceville av Kathryn Stockett
9. Den fula ankungen av H.C. Andersen
10. Pricken av Margret Rey

8 kommentarer:

  1. Tycker du har lyckats bra med din lista, men det var ett svårt ämne.

    SvaraRadera
  2. Håller med Johanna , du fick ihop en bra lista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något fick jag ihop i alla fall :)

      Radera
  3. Varför tänkte jag inte på En man som heter Ove! :) Jag tycker det var ett svårt ämne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en del hävdar ju att han har Aspergers så... :)

      Radera
  4. Det var en intressant lista :) Niceville borde jag ha tagit med på min lista känns det som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har så otroligt svårt för termen mångfald, alla människor hör ju dit, och normer är inget jag bryr mig om, så det var ett otroligt svårt ämne :)

      Radera