tisdag 28 juli 2015

Top Ten Tuesday: Karaktärer som är boknördar


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Ten Characters Who Are Fellow Book Nerds (love reading, are writers, work at a bookstore, etc.).

Karaktärer? Bara så där? Det tolkar jag som att det är fritt fram att välja sådana i filmer/TV-serier också.

1. Meggie (boken/filmen Bläckhjärta av Cornelia Funke)
2. Liesel (boken/filmen Boktjuven av Markus Zusak)
3. Hermione (böckerna/filmerna om Harry Potter av J.K. Rowling)
4. Jo (boken/filmen Unga kvinnor av Louise Alcott)
5. Van Veeteren (böckerna/filmerna om Van Veeteren av Håkan Nesser)
6. Charlie (boken/filmen The Perks of Being a Wallflower av Stephen Chbosky)
7. Rory (TV-serien Gilmore Girls)
8. Kathleen (filmen Du har mail)
9. Bastian (boken/filmen Den oändliga historien av Michael Ende)
10. Ivan (boken Drömbokhandeln av Laurence Cossé)

10 kommentarer:

  1. Jag tyckte att detta ämne var riktigt svårt, så jag kom inte på så många :) Liesel hade jag också med på min lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderade länge och så tog jag ju med från filmens värld också :)

      Radera
  2. Hade jag tänkt TV så hade jag nog kommit på Rory :-) Det var dottern som tyckte Ellinor, men vi valde mellan henne och Meggie :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tog fasta på att det bara stod karaktärer :) Man hade ju kunnat ha både Ellinor och Meggie...

      Radera
  3. Tog också med Rory på min lista! Fantastisk karaktär :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har länge funderat på att köpa DVD-boxen :)

      Radera
  4. Jag tänkte inte på Van Veeteren. Liesel tänkte jag ta med, men ångrade mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Van Veeteren dök plötsligt upp när jag kollade igenom böckerna :)

      Radera
  5. Jag tyckte det var väldigt klurigt denna vecka. Hade jag tänkt tv-serier hade jag nog kommit på fler karaktärer :) Hermione och Liesel fick vara med på min lista med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hermione och Liesel måste ju vara två av bokvärldens största boknördar :)

      Radera