fredag 11 september 2015

April, April i september?

Nej, riktigt så är det ju inte, men boken som dök upp här heter så, April, April av Mattias Edvardsson.
Jag har läst två av Mattias Edvardssons böcker och tyckt väldigt bra om dem båda två. April, April är en ungdomsbok, men jag är helt säker på att han fixar det också. Så här står det om boken på Opal:
En gammal skola och ett hagelgevär. Hugos plan är enkel. Ett skott i huvudet vid fönstret och han ramlar ner på skolgården mitt under rasten. Då slipper han ifrån sig själv samtidigt som han hämnas på mobbarna och hela jävla systemet. Men han blir upptäckt och hamnar på ett behandlingshem. Där träffar han Julie och Nico. Och April som är vacker, vild och spännande. Tillsammans med dem förändras Hugo, och han börjar inse att vissa saker är värda att leva för.
Det ska bli väldigt intressant att läsa den. Tack för boken!

Och sedan kom det faktiskt ett paket till.
Det innehöll boken Bränd himmel av Gilly Macmillan. Det är hennes debut och den beskrivs som en psykologisk thriller och mer behövs inte för mig. Så här står det om boken på Modernista:
Under en söndagsutflykt i Leigh Woods strax utanför Bristol låter Rachel Jenner sin åttaårige son springa i förväg. Ben är utom synhåll bara en kort stund. Sen är han borta – och Rachel befinner sig mitt i varje förälders värsta mardröm.
     I media slår försvinnandet ner som en bomb. Några ödesdigra handlingar får både pressen och allmänheten att vända sig mot Rachel. Och samtidigt visar det sig att Rachels syster bär på fruktansvärda hemligheter.
     Kriminalkommissarie James Clemo och hans kollega Emma Zhang arbetar intensivt med det prestigefyllda fallet. Men när ledtrådar slutar i återvändsgränder och lögner kommer fram i ljuset blir läget allt mer desperat – för alla inblandade.
     Rachel är pressad till bristningsgränsen av sorgen och den förkrossande oron över sin son, av trycket från polisutredningen och den hårt dömande allmänheten. Vem kan hon egentligen lita på? Och vem kan lita på henne?
Visst låter den som en nagelbitare? Tack för boken!

Och faktiskt kom det ännu ett litet paket.
I det paketet låg Själarnas bok av James Oswald, andra boken i serien om Kommissarie McLean i Edinburgh. Så här står det om boken på Modernista:
Varje jul under tio år hittas en ung kvinnas kropp i Edinburgh. Mördarens tillvägagångssätt är identiskt från jul till jul: De döda kvinnorna placeras ut i olika vattendrag, nakna, noggrant rengjorda och med ett rakt snitt över halsen. Tio år, tio kvinnor.
     Det sista offret, Kirsty Summers, var den dåvarande kriminalassistenten Tony McLeans fästmö. Men detta år, 1999, begick julmördaren ett misstag; i källaren under ett antikvariat fann McLean den makabra tortyrkammare där kvinnorna bragts om livet och kunde till sist sätta stopp för Donald Andersons blodiga framfart.
     Tio år senare blir Anderson mördad i fängelset. Men när julen börjar närma sig hittas ännu ett kvinnolik och mordet bär alla julmördarens kännetecken. McLean är övertygad om att han har att göra med en copycat-mördare, men kan samtidigt inte värja sig för den oundvikliga frågan: Satte han dit fel man?
     Motvilligt måste McLean återvända till sitt livs mest plågsamma fall och försöka få klarhet i vad han missat tio år tidigare.
Tyckte väldigt mycket om den första, Flickoffret, så det ska bli väldigt spännande att läsa denna. Tack för boken!

12 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, nu önskar jag bara att jag kunde beställa lite tid också :)

      Radera
  2. Själarnas bok ska jag snart hugga tag i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet inte vilken av dessa jag ska läsa först. Känns som att jag får lotta :)

      Radera
  3. Alla tre böckerna har flyttat hem till mig också men jag har ju inte läst Flickoffret...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajdå, jag tror det kan vara bäst att läsa i ordning. Det brukar ju vara så :)

      Radera
  4. De två sista böckerna har kommit även till mig. Är riktigt sugen på båda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland skulle jag vilja kunna klona mig så jag kan göra flera saker samtidigt :)

      Radera
  5. April, April har jag läst och gillade mycket :). De andra två dök upp här hemma också och väntar på att bli lästa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där läslistan blir bara längre och längre :)

      Radera
  6. Bränd himmel håller jag på med, gillar den verkligen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken av alla nya böcker jag ska läsa först. Helst vill jag läsa allihop på en gång :)

      Radera