onsdag 30 september 2015

"Cinder" av Marissa Meyer

Genre: Science fiction
Antal sidor: 398
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Cinder
Översättare: Lena Karlin
Serie: Månkrönikan 1
Förlag: Mix Förlag
Utgivningsår: (original) 2012 (min) 2012
Format: E-bok
Källa: Bokhyllan
Utläst: 19 september 2015






Första meningen: Skruven i Cinders fotled hade rostat och krysset var inte mer än ett ojämnt hål.

Baksidetext
Cinder är 17 år och Nya Beijings bästa mekaniker. Som cyborg har hon inga rättigheter, och hennes styvmor lägger beslag på allt hon tjänar. En dag dyker prins Kai upp vid Cinders marknadsstånd. Den omsvärmade prinsen har ett uppdrag åt henne - och snart är de båda indragna i den onda Måndrottningens intriger. Samtidigt härjar en dödlig pest på Jorden. Cyborger som utses till försökskaniner har ingen chans att överleva...

Min kommentar
Den här låg på läsplattan som jag vann för evigheter sedan. Trots att alla bara tokälskat och att den dessutom tycks vara i en genre som jag gillar så har den legat där, som en bortglömd fil. Så där blir det oftast med e-böcker, som jag för övrigt inte alls gillar att läsa.

Lite orolig är jag allt när jag börjar läsa, det är verkligen inte lätt att ta sig an en hajpad bok. Redan de första meningarna gör att jag blir helt såld. Hur ska man kunna låta bli att gilla en sådan fantastisk början, där en cyborg ska skruva ut en gammal rostig skruv så att hon får loss en fot som är för liten? Och jag behöver bara läsa första kapitlet för att vara på plats i Nya Beijing, med alla människor, lukter, ljud. Allt. Jag blir lite nyfiken på varför författaren valt just den här platsen för boken och detta hittade jag när jag googlade.

Det här är en helt osannolikt förutsägbar bok. Och då menar jag inte förutsägbar enligt sagan om Askungen. Redan på sida 34 så är det solklart vart den här historien är på väg och vem som egentligen är vem. Det gör nu absolut ingenting i det stora hela, för vägen dit, till där det uppenbaras i klartext, är riktigt spännande. Kanske hade boken fått full pott om inte allt varit så uppenbart, men det kan man ju aldrig veta. Det här gäller i stort sett allt som händer, tidiga antydningar är så tydliga att man undrar lite om författaren idiotförklarar alla läsare eller om det helt enkelt är meningen.

Visst har den här berättelsen vissa likheter med sagan om Askungen, men den är ändå så annorlunda att det blir en helt ny bok. Det finns en illa behandlad ung tjej som inte får gå på balen. Och det finns så klart en prins. Men Cinder är inte bara en kärlekskrank tonåring, hon är egensinnig och tänker själv. Jag gillar henne. Hennes största tillgång, enligt mig, är humor i form av ironi och cynism. Det är jag väldigt svag för. När dessutom hennes android Iko är likadan så faller jag ju pladask.

Språket är ibland lite rumphugget, kanske är det så i original också eller så beror det på översättningen, det vet jag inte. Det stör mig inte alltför mycket, framför allt för att det bara är vid sällsynta tillfällen som jag tycker det blir lite konstigt.

Det här är nyskapande och originellt och jag älskar det. Men slutet? Så kan man väl inte göra? Nu måste jag ju skaffa mig Scarlet så fort det bara går.

Boktipsets estimerade betyg var 4,3 och genomsnittet 3,95 (beräknat på 70 betyg).
Goodreads hade den 4,13 i genomsnitt (beräknat på 239 420 betyg).
Jag ger den 4,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Cinder: Lotten, C.R.M. Nilsson och Bokhuset.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

23 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den! :) Jag tyckte Scarlet var bättre, men det råder delade meningar om den saken. Många verkar tycka att den är segare, vilket jag inte alls håller med om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var seg, men min kompis som normalt har väldigt lik smak som mig tycker det är den bästa i serien. :-)

      Radera
    2. Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det här, med köpstopp och allt... Eller ja, jag får ju göra undantag :)

      Radera
  2. Åh vad roligt att du gillade den!! :)

    SvaraRadera
  3. Roligt att du gillade den! Jag tycker det är en bra retelling, man vet ju ungefär vad som ska hända men vägen dit är väldigt spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, själva grundkonceptet kan man ju, men ändå :)

      Radera
  4. ÅH vad kul! Scarlet var jag inte superförtjust i, den blev lite seg tyckte jag. Men sedan kom Cress ... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste på något sätt få mig att göra ett undantag, eller egentligen två då, från mitt köpstopp. Hmm, nu när jag tänker efter så känns två mycket bättre än en :)

      Radera
  5. Skall påbörja denna serie under hösten.

    SvaraRadera
  6. Den här blir jag mer och mer sugen på att läsa. Känns som att jag nog får ta och göra det snart. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag lät det också dra ut på tiden lite, men det är kul att till slut veta vad alla snackar om :)

      Radera
  7. Kanske borde ge den här serien en chans!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte den var oväntat bra :)

      Radera
  8. Jag måste verkligen skaffa denna serie. Har nog inte sett någon som inte gillar den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försökte faktiskt hitta någon som inte var så positiv, att länka till. Det känns bättre att ha med olika åsikter. Men jag gick bet på det :)

      Radera
  9. Svar
    1. Den är bra och väldigt snabbläst :)

      Radera
  10. Vad kul att du gillade den :-D Jag älskar Cinder som karaktär!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur skulle man inte kunna gilla Cinder? Hon är ju fantastisk :)

      Radera
  11. Vet inte varför jag blir så glad när andra faller för samma böcker som jag, men glad blir jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår precis vad du menar. Det känns ungefär som när man ger bort något och personen som får gåvan blir jätteglad :)

      Radera