söndag 20 september 2015

En smakebit på søndag: Lewispjäserna

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Igår läste jag ut Cinder av Marissa Meyer, eller egentligen har jag nog mer inhalerat den och nu på morgonen har jag börjat läsa sista delen i trilogin Isle of Lewis, Lewispjäserna, av Peter May. Det är med lite blandade känslor jag ta mig an den, samtidigt som jag bara vill sluka den så vill jag inte att den här fantastiska serien ska ta slut.

Min smakebit kommer från sida 36.
Kajen vid fiskfabriken i Miabhaig passerade förbi under dem så snabbt att den såg suddig ut. De röda fläckarna var Seatreks gummibåtar som låg förtöjda i viken. Vattnet i Loch Ròg trängde in ett stycke i den djupa klyftan som hette Glen Bhaltos. Längs med klyftan gick en smal, rak väg som var omgiven av växtlighet i grönt och rosa och brunt och ibland av lavgrå gnejs där den bröt upp genom jorden.

40 kommentarer:

  1. Jag har den kvar att läsa men ska väl ske snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cinder var den sista inplanerade boken och sedan stod Lewispjäserna plötsligt överst :)

      Radera
  2. Jag har bara läst den första delen i serien, men jag har lånat hem den andra delen så förhoppningsvis hinner jag läsa den :)

    SvaraRadera
  3. Jag såg också fram mot den här boken väldigt mycket när jag läste den. Kunde ju inte låta bli att köpa den på engelska...
    "Inhalerat" Cress. Det låter ju väldigt lovande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju lite sorgligt när den är utläst, men May kanske har något nytt på gång :)

      Radera
  4. Får nästan lite fantasykänsla av platsnamnen.
    Tror att The Lunar Chronicles är min favoritserie för tillfället, så underbar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gaeliska låter lite fantasylikt, ungefär som isländska :) I morse började jag kolla på Adlibris efter Scarlet... :)

      Radera
  5. Måste ta tag i de här böckerna. De verkar väldigt bra. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  6. Kul att du också är på gång med Lewispjäserna. ;)
    "Inhalerat" Cinder låter intressant, är ju lite nyfiken på den boken..... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lustigt att vi läser den samtidigt :) Ja, alltså Cinder var väldigt speciell. På ett bra sätt :)

      Radera
  7. Kul att se att du är igång med den, blir spännande att höra vad du tycker sen :) Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan ju inte låta den stå här oläst för länge :)

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Jag har hört talas om boken. Har en skön söndag e m!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om inte annat så gör miljön dem väldigt speciella :)

      Radera
  9. den ska jag läsa när jag får nästa deckarperiod. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas nästa deckarperiod kommer snart då :)

      Radera
  10. Visst är det jobbigt när man vill läsa så fort som möjligt men ändå ha kvar boken oläst. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite synd att man inte kan läsa den och ändå ha den oläst :)

      Radera
  11. Jag måste se till att skaffa de här böckerna. Skönt att veta att det bara är en trilogi. Då känns det lite mer överkomligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, håller med, trilogi är optimalt. Precis lagom så man egentligen vill ha mer :)

      Radera
  12. Oj, denne må jeg lese. Jeg har jo vært på Isle Lewis.. Takk for smakebiten:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spännande! Jag skulle gärna åka dit efter att ha läst de här böckerna. Verkar vara en fantastisk miljö.

      Radera
  13. Än så länge har jag bara hunnit med första delen så jag har Lewismannen och den här kvar att läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här verkar vara lika bra som de andra :)

      Radera
  14. Det ska bli kul att höra vad du tycker om Cinder :) Tror dock inte att Peter May är något för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte mycket om Cinder. Vem gillar inte en ironisk, cynisk hjälte, liksom? Peter May läser jag nog främst för miljön och de där historierna som vecklar ut sig vid sidan om huvudspåret :)

      Radera
  15. Jag läste tredje delen på engelska och tyckte den var den bästa i trilogin.

    SvaraRadera
  16. Vill verkligen få en lucka för att läsa både Mays och Meyers böcker. Och det låter ju väldigt positivt med ditt omdöme för dessa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där luckorna har en förmåga att aldrig dyka upp ;)

      Radera
  17. Gillar smakbiten med vet inte alls om jag skulle gilla böckerna - antagligen inte! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite svårt med bedömningen på Mays böcker, egentligen är de inga deckare. Kriminalgåtan är bara något som låter oss få veta vad som hände flera decennier innan :)

      Radera
  18. Denne serien står på min leseliste. Det høres ut som virkelig fine bøker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De två första är väldigt bra och denna tredje verkar vara på samma nivå :)

      Radera
  19. Svar
    1. Intressant är faktiskt ett väldigt bra ord :)

      Radera