söndag 13 september 2015

En smakebit på søndag: Lyckliga gatan

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Nu har livet (och läsningen) återgått till det normala så du slipper att läsa en tredje smakebit ur Sista riket, som blev utläst till slut. Just nu håller jag på med Mississippi av Hillary Jordan, men den är alldeles snart utläst. Därför kommer smakebiten från nästa bok jag ska läsa, Lyckliga gatan av Liza Marklund, näst sista delen i serien om Annika Bengtzon.

Så här börjar den.
En människa kan bara uppfatta ett visst mått av smärta. Sedan svimmar hon. Medvetandet slår ifrån precis som säkringen i ett överbelastat elsystem.
     Att hålla sig på rätt sida gränsen krävde känslighet och omdöme.
     Mannen med hammaren betraktade individen på sängen med resignerat tålamod.

36 kommentarer:

  1. Tack för smakebiten, jag gillade serien om Annika Bengtsson.

    SvaraRadera
  2. Jag har bara läst en Marklund då när allt började, men det räckte liksom... ;) Ska bli kul att se vad du tyckte om Mississippi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog gillat alla böckerna i serien, några lite mindre, men generellt så... :)

      Radera
  3. En ojämn serie. Vissa böcker gillade jag andra inte. Trevlig söndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla har inte varit lika bra, men jag tycker nog om de flesta :)

      Radera
  4. Tack för smakbiten och ha en trevlig söndag.

    SvaraRadera
  5. läskigt, inget jag sätter tänderna i :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag tycker det är en fantastisk början på en bok :)

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Marklund har jag gett upp! Men är nyfiken på vad du tyckte om Mississippi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker nog de senaste böckerna i serien varit snäppet bättre än de tidigare :)

      Radera
  7. Obehaglig smakbit. Har nog inte läst något av Marklund och vet inte om jag ska göra det. Trevlig söndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, de här böckerna är väldigt mycket deckare blandat med "livspussel" :)

      Radera
  8. Vilken obehaglig smakbit. Längesen jag läste något av Marklund. Tack för smakbiten! Ha en fortsatt trevlig söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst ger den början en rysningar? :)

      Radera
  9. Marklund är en av de författare som jag har lite svårt för. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker böckerna är bra underhållning :)

      Radera
  10. Jag tycker väldigt mycket om Marklunds serie om Annika Bengtzon. Läste sista boken under sommaren. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte sista boken än, men en liten fågel sa att jag ska få den i julklapp :)

      Radera
  11. Tack för smakbit! Marklund har jag inte läst mycket av, Men Mississippi var riktigt bra den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är den tolfte jag läser av henne :)

      Radera
  12. tack för smakebiten! är ingen Marklund - läsare. Men Mississippi har jag läst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är ju serien slut, bara en till efter denna, så jag håller nog ut :)

      Radera
  13. Tack för smakbiten! Jag borde nog läsa lite Marklund ändå.

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten. Tror inte att jag har läst något av Marklund. Mississippi har jag dock läst och jag är lite nyfiken på vad du tyckte om den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar hennes böcker, även om jag kanske inte alltid gillar huvudpersonen :)

      Radera
  15. Jag gillar verkligen den här serien. Måste se till att skaffa den sista i serien så jag kan avsluta denna serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ganska säker på att jag får Järnblod i julklapp :)

      Radera
  16. Fy, vilken hemsk smakbit... men bra, fick bilder i huvudet med en gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag läste det här lilla stycket så fick jag rysningar. Härligt :)

      Radera
  17. Den vill jag också läsa snarast! Tycker verkligen om serien om Bengtzon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har kommit halvvägs nu och den är bra än så länge :)

      Radera