söndag 6 september 2015

En smakebit på søndag: Sista riket

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det har inte blivit speciellt mycket läsning den här veckan, inte alls så mycket som jag hade hoppats på. Därför håller jag fortfarande på med Sista riket. Det blir lång bussresa och sporadiskt Internet även i dag, men sedan återgår allt till det normala.

Min smakebit kommer från sida 252 i e-boken.
Senare den kvällen kunde Vin fortfarande inte fatta att hon var så ivrig att få gå på balen. Hon stod i sitt rum och tittade igenom de olika utstyrslar som Dockson hade skaffat åt henne. Eftersom hon hade varit tvungen att klä sig som en adelsdam en hel månad i sträck började hon tycka att klänning var aningen bekvämare än hon gjort en gång i tiden.
     Fast visst är de fjantiga, så klart,, tänkte hon när hon inspekterade de fyra klänningarna. Alla de där spetsarna, alla tyglager... en enkel skjorta och byxor är så mycket mer praktiskt.

32 kommentarer:

  1. Fin smakebit, Monika! God helg.

    SvaraRadera
  2. Tack för smakebiten den där är jag nyfiken på, kanske kommer den på min önskelista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när jag kommit en bit så gillar jag :)

      Radera
  3. Hoppas att hinna läsa den här boken snart. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ganska tjock och det känns lite tröstlöst att läsa den som e-bok där varje sida kräver tre tryck framåt :)

      Radera
  4. Ska ju läsa den här serien! Nästa år kanske...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det fortsätter lika bra som den är nu så vill jag nog läsa fortsättningen :)

      Radera
  5. Härlig bok det där. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas jag tycker det när jag kommer till slutet :)

      Radera
  6. Låter intressant, får kolla upp den närmre. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantasy för ungdomar passar mig ganska bra :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Låter som en intressant bok.

    SvaraRadera
  8. Jag som tänkte läsa denna i sommar... Jag tror jag är rädd att mina förväntningar på boken grusas. Kanske i höst. ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag lyckats ta bort alla förväntningar på den :)

      Radera
  9. Den här har jag nu sett på så många bloggar at jag börjar li nyfiken på den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Är otroligt sugen på att läsa den här serien. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror den vinner på om man kan läsa längre stunder, duttande rekommenderar jag inte :)

      Radera
  11. Jag är lite nyfiken på den här författaren. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet egentligen inte vad jag tycker om boken, förmodligen hamnar den någonstans i mellanskiktet. Jag tror den passar bättre för fantasy-fantaster :)

      Radera