söndag 27 september 2015

En smakebit på søndag: Vi och April, April

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Nu på morgonen läste jag ut Vi av Jevgenij Zamjatin, som sägs vara förebilden för Orwells 1984 och Huxleys Brave New World. Den hade så fantastiska små passager att jag ändå vill dela med mig lite av den. Den här smakebiten kommer från sida 133.
Jag är som en maskin som har kommit upp i för högt varv. Lagren har börjat gå varma och inom ytterligare någon minut kommer den att smälta metallen att börja droppa och hela maskinen att ohjälpligt skära ihop. Fort fram med logikens kylvatten. Jag öser på hela ämbar av det men logiken bara fräser mot de överhettade lagren och dunstar bort i vit ogripbar ånga.
     För att fastställa en funktions verkliga betydelse måste man finna dess gränsvärde. Och det är tydligt att gränsvärdet för gårdagens absurda "upplösning i universum" är döden. Därför att döden just innebär min fullkomliga upplösning i universum. Om man sätter kärleken = K och döden = D, så är K = f(D), dvs kärleken är en funktion av döden.

Och i dag ska jag göra ett undantag och ge två smakebitar. Den andra kommer från boken jag tänkt börja läsa i dag, April, April av Mattias Edvardsson. Det är, om jag förstått det rätt, en ungdomsbok, men enligt förlaget kan den även läsas av vuxna. Enligt beskrivningen handlar den om mobbade Hugo som försöker ta livet av sig, misslyckas, hamnar på behandlingshem och där möter han April. Den vackra, vilda och spännande April.

Smakebiten kommer direkt från början av boken.
Min fröken på mellanstadiet sa alltid att livet blir vad man gör det till. Det är förstås likadant med döden. Den blir också vad man gör den till. Och eftersom jag hade levt mitt snart sjuttonåriga liv i skuggorna, i marginalen, vid sidan av, var mina planer på en spektakulär död antagligen att betrakta som ett slags kompensation.

32 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, där är i alla fall något man inte kan köpa sig fri från.

      Radera
  2. Blir lockad av båda smakbitarna! De böckerna ska jag kolla upp! Tack för smakbitarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är väldigt speciell, eller väldigt rysk kan man nog säga och det gillar ju jag :)

      Radera
  3. Tack för smakbitarna. Den första var annorlunda :-) Hoppas du kommer att gilla April, April!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har kommit ungefär halvvägs i April, April och den är bra än så länge :)

      Radera
  4. Tack för två intressanta smakbitar :) Jag är väldigt nyfiken på April, April och blir nyfiken på Vi. Dystopier sitter ju aldrig fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag kan rekommendera båda till dig :)

      Radera
  5. Tack för smakbitarna! Den andra boken blir jag väldigt sugen på att läsa. Den första är kanske inte direkt min genre men jag blir lite nyfiken på den. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag går ju igång lite på de där gamla ryssarna :)

      Radera
  6. Tack för smakbitarna! Bra ide att göra dubbelt om man har två man vill dela med sig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kunde inte bestämma mig för vilken, sedan kom jag på att jag faktiskt inte behövde välja :)

      Radera
  7. Blir lite nyfiken på April, april. Tack för smakbitarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge är den precis som jag gillar :)

      Radera
  8. Är sugen på båda dessa böckerna. Tack för smakbitarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att båda kan vara ungefär lika bra, fast på helt olika sätt :)

      Radera
  9. Tack för smakbitarna. Är verkligen nyfiken på Vi, ännu mer nu - ser fram emot att läsa ditt omdöme sen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det var mycket jag inte förstod riktigt, men jag gillade den :)

      Radera
  10. April, april är jag lite sugen på. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  11. Tack för smakebitarna, den sistnämnda skulle jag ha svårt för att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge är den faktiskt mest humoristisk och hoppfull :)

      Radera
  12. Den sista verkar inte så dum, att den första inspirerat till Brave New World gör mig desto mer tveksam trots att jag tyckte väldigt mycket om 1984.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju inte läst Brave New World, än, men 1984 tyckte jag väldigt mycket om. För mig kom inte Vi upp riktigt i samma klass, men nästan :)

      Radera
  13. intressanta smakebitar! särskilt den andra. tack för smakebitarna!

    SvaraRadera
  14. Tusen takk for de flotte smakebitene :)

    SvaraRadera
  15. April, april står jag i kö för att låna på jobbet! Jag gillar verkligen M:E:s språk och formuleringar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag råkade visst läsa ut den igår... det var väldigt svårt att lägga ifrån sig den :)

      Radera