måndag 7 september 2015

Film: Kingsman: The Secret Service

Titel: Kingsman: The Secret Service
Originaltitel: Kingsman: The Secret Service
Genre: Action
Regissör: Matthew Vaughn
Manus: Matthew Vaughn, Jane Goldman
Skådespelare: Colin Firth, Samuel L. Jackson, Michael Caine, Taron Egerton, Sophie Cookson
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: UK
Längd: 124 min
Serie: -
Såg den på DVD 31 juli 2015





Handling
Kingsman är en superhemlig organisation med spioner som inte bara är grymt bra på det de gör, de gör det gentlemannamässigt också. Det finns bara ett bestämt antal agenter i organisationen, alla med kodnamn som Arthur, Galahad, Lancelot..., så när en av dem dödas måste de rekrytera en ny. Det är dessutom bråttom, ett galet teknikgeni har kommit på ett sätt att rädda miljön på ett väldigt handgripligt sätt.

Min kommentar
När jag var i tonåren så var Bond-filmerna mina absoluta favoriter. Visst var det massor av människor som strök med, men allt gjordes med glimten i ögat och på ett väldigt brittiskt, artigt sätt. Sådana filmer görs inte längre, har jag sagt sedan Roger Moore slutade som James Bond. Men detta är faktiskt precis en sådan film.

Det är full fart ända från start och naturligtvis vet man hur det hela kommer att sluta, men det gör absolut ingenting. Det är ändå spännande och en del överraskningar blir det också längs vägen. Bland annat dyker det upp en svensk prinsessa, som till och med pratar svenska.

Detta kunde så lätt ha spårat ut helt och hållet och blivit en helt vanlig splatterfilm, men trots att kroppsdelar flyger runt och huvuden exploderar så finns det i stort sett inget blod alls. I stället för hjärnsubstans så blir det fyrverkerier. Till tonerna av gammal härlig musik. Och det blir nästan vackert alltihop. Ja, det kanske låter absurt, men det är bara brittiskt. Det är vansinnigt roligt mest hela tiden.

Idén som det galna teknikgeniet kommer på är kreativ och nyskapande (fast det påminner lite, lite om Stephen Kings Signal) och det värsta är att det faktiskt skulle kunna vara ett möjligt scenario. Kanske inte resultatet, men dock sättet.

Skådespelarna, ja vad ska man säga om dem? Colin Firth har ju huvudrollen och har han någonsin gjort en dålig roll? Samuel L. Jacksons karaktär är kanske lite stereotyp, men det är ju inte hans fel. Taron Egerton är en ny bekantskap för mig och det lär inte vara sista gången han dyker upp i en film.

Det enda som stör i den här filmen är den svenska prinsessan, spelad av Hanna Alström (och även den svenska statsministern). Jag förstår inte vad vi har gjort för ont för att framställas på det viset. Faktum är att jag känner mig en aning förolämpad när vi beskrivs som svaga, med-jamsande, sexfixerade människor. Nåväl, det är inget som jag tänker påverkas av i mitt tyckande, för det här är en riktigt actionspäckad och rolig film.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 2 117 betyg).
IMDb hade den 7,9 i genomsnitt (beräknat på 257 244 betyg).
Jag ger den 4,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Jag gillade den här filmen, den var otroligt rolig. Men kan hålla med om när det gäller den svenska prinsessan och statsministern. De rollkaraktärerna var minst sagt underliga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag uppskattade verkligen humorn i denna. Från början hade jag inte riktigt klart för mig vilken typ av film det var, men det framgick ju efter bara ett litet tag :) Prinsessan och statsministern förstår jag absolut ingenting av.

      Radera