torsdag 10 september 2015

Hett i hyllan #4

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Sommaren 2010, det kan ha varit på den traditionella pocketrean, köpte jag Stum sitter guden och Först när givaren är död av Anna Jansson. Hur jag missade det vet jag inte, men till min förtvivlan så visade sig detta vara första och tionde(!) delen om Maria Wern. Och vad har jag sagt om det där med serier? I rätt ordning?

Det går ju bara inte att läsa första delen och sedan hoppa direkt till tionde. Enda alternativet var ju att köpa på sig de saknade åtta delarna. Det har varit lite svårt att få tag på vissa av dem, men nu står de här allihop och jag har faktiskt kommit så långt att jag läst till och med Främmande fågel, som är del sju. Det går lite trögt, för förutom att de är ganska många så är de inte heller speciellt bra. Med det menar jag inte att de är usla utan helt enkelt inte speciellt bra. De har stadigt legat mellan 2,5 och 3,5 i betyg.
Nu har jag alltså bra tre stycken kvar att läsa och jag kan nog redan nu säga att det inte blir fler böcker om Maria Wern för mig. Faktum är att när alla tio är utlästa så har de planer på att flytta hemifrån, till min mamma. Jag är helt säker på att hon kommer att älska dem.

Och ja, jag vet att jag är konstig, det har jag alltid varit och jag trivs med det.

12 kommentarer:

  1. Vill knappt veta hur många olästa det står i mina hyllor :O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt problem är att jag alltid vet exakt hur många olästa som finns. Och hur länge de stått där :)

      Radera
  2. Har läst två-tre böcker i den här serien. Tror inte att de var i rätt ordning och jag tyckte inte att det var så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, har man inte, som jag, ett behov av att läsa serier i ordning och ett tvång att läsa alla böcker som någonsin hamnat i bokhyllan, så skulle man kunna tänka sig att låta bli den här :)

      Radera
  3. Jag har läst ett par stycken av dessa, tyckte det var ganska ok men efter ett par böcker började jag irritera mig på alla dessa byoriginal som dök upp. Hur många kan det egentligen finnas på en så liten yta? Är också förvirrad av att omslagen är så lika varandra, jag kan omöjligt avgöra vilka jag har läst med hjälp av framsidorna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Byoriginalen har du rätt i, de har jag knappt tänkt på :) Det som stör mig är Maria Wern själv;) Åh, jag som tycker att omslagen är jättesnygga när de har ett tydligt tema.

      Radera
  4. Jag har också några av Anna Janssons böcker i hyllan, några är lästa men de flesta är olästa. Har passat på att köpa på bokrea eller på second hand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ett litet problem med begagnade saker, kanske mest för att jag fick ärva allt efter mina syskon när jag var liten ;) Har ju i alla fall fått tag på alla saknade delar och nu återstår bara att läsa dem också.

      Radera
  5. Jag började också sent i serien och hade problem att hitta alla delar. Tills jag dök på en bokhandel i Örebro som hade flera av dem. Köpte en hel bunt på en gång...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade tur med de flesta böckerna, efter ett tag började de ges ut i nyutgåva :)

      Radera
  6. Men jag beundrar dig för att du är så konsekvent med att läsa i rätt ordning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konsekvent är ett av mina många mellannamn :)

      Radera