torsdag 24 september 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven D

Enligt O (bilden är lånad från henne) gillar alfabetsutmaningar. Förra gången var jag inte med så nu tänker jag hänga på. Den här versionen handlar om att lyfta fram kvinnor inom kulturen. Det kan ju aldrig vara fel.

Den här veckan är det uppehåll i Kvinnoalfabetet, för tydligen är det någon som är på det där stora eventet i den där fantastiska stan på Västkusten. Men jag är inte bitter... I stället tar jag tillfället i akt att göra bokstaven D, som jag missade.

1. Vem är en favoritförfattare med för- eller efternamn på D?
D är ingen bra bokstav för mig. Alls. Det finns två författare som kan komma ifråga, men jag har bara läst en bok av vardera. Så att kalla Donna Leon eller Eva Dolan för favorit är kanske lite väl överdrivet, men de kan ju bli.

2. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på D som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka!
Gina Dirawi är en fantastiskt rolig kvinna. För mig var hon helt okänd när hon dök upp i Melodifestivalen 2012, men där stal hon mitt hjärta litegrann. Och ja, jag gillar roliga människor.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på D som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Danijela Rundqvist är något så ovanligt som en kvinnlig hockeyspelare. En riktigt bra också. Hon har till och med varit proffs i både Canada (ja, jag stavar med C) och Ryssland. Hon är också en av endast två kvinnor (på sju säsonger) som vunnit Mästarnas mästare. Det gjorde hon i utklassningsstil.

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på D har du ännu inte utforskat?
Både Donna Tartt och Lucy Dillon finns på min framtida läslista.

6 kommentarer:

  1. Gina Dirawi är från Sundsvall :-D
    Vi höll på att fnissa ihjäl oss på jobbet åt nättrollen som attackerade henne för sin "brytning". Hon pratar klockrent Sundsvallsmål :-)
    Lucy Dillon rekommenderas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer inte ens ihåg att hon pratade med brytning... de där nättrollen ska man inte bry sig om.

      Jag undrar om jag inte ska försöka klämma in Lucy Dillon nu i vinter.

      Radera
  2. Eva Dolan har jag tänkt att jag ska läsa, men det har inte blivit av. Bra med en påminnelse! Lucy Dillon ska jag läsa mer av någon gång. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit lite blandade bud om Eva Dolans bok, Lång väg hem, men jag gillade den :)

      Radera
  3. Gina Dirawi är riktigt rolig och jag gillar verkligen henne. I Mello 2012 var hon bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gina Dirawi var liksom det som lockade i melodifestivalen det året :)

      Radera