fredag 4 september 2015

Månadsbokslut augusti 2015

Antal lästa böcker i augusti 2015: 11

55. Britt-Marie var här av Fredrik Backman
56. Munins skärvor av Oskar Källner
57. En tid för mirakel av Karen Thompson Walker
58. Död i skugga av Anne Holt
59. Mercurium av Ann Rosman
60. Det oändliga havet av Rick Yancey
61. Kanske är det allt du behöver veta av E. Lockhart
62. Hennes ögon blå av Lisa Hågensen
63. Journal 64 av Jussi Adler-Olsen
64. Djävulens tonsteg av Hans-Olov Öberg
65. Den kalla elden av Arnaldur Indriðason

Antal lästa sidor: 3423
Genomsnitt/dag: 110
Genomsnitt/bok: 311

Snittbetyg: 3,95

Ingående i serie: 6
Påbörjade serier: 1
Avslutade serier (läst senast utgivna): 2

Biografi: 0
Drama: 1
Fantasy: 0
Humor: 1
Kriminalroman: 5
Science fiction: 3
Skräck: 0
Thriller: 1

Boktolvan: 1
E-böcker: 1
Finish that series: 3
Hyllvärmare: 5

Kvinnor: 5
Män: 6
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 5
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 4
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 5

Antal nykomna böcker: 2
Antal bortskänkta böcker: 4

Månadens bästa: Mercurium av Ann Rosman
Månadens sämsta: Djävulens tonsteg av Hans-Olov Öberg
Månadens överraskning: Hennes ögon blå av Lisa Hågensen
Månadens besvikelse: Det oändliga havet av Rick Yancey
Månadens otäckaste: Död i skugga av Anne Holt

Kommentar:
Den här månaden blev det definitiv rekord, jag har inte läst så här mycket sedan jag vet inte när. Och faktiskt har ingen av böckerna varit dålig.

Två nya böcker har det blivit, båda recensionsexemplar så jag har fortfarande tekniskt sett inte köpt någon ny bok sedan i juni. Fyra böcker har dessutom fått byta hem så nettot är -2. Bra jobbat där!

Om månadens bästa: Den historiska delen är bara helt enkelt lysande.
Om månadens sämsta: Det var två andra böcker som fick samma betyg, men det var så mycket konstigt rent språkligt i denna så den får sistaplatsen.
Om månadens överraskning: Wow! Jag säger bara wow!
Om månadens besvikelse: Den här andra delen tog oss inte framåt ett endaste dugg, vare sig bokstavligt eller bildligt.
Om månadens otäckaste: Verkligheten slår nästan alltid dikten och den här kunde ha varit sann. Och slutet gör att jag aldrig kommer att glömma den.



Januari Februari Mars April
Maj Juni Juli Augusti
September Oktober November December

20 kommentarer:

  1. Du ser ut att ha haft trevlig läsning under augusti.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har flutit på otroligt bra :)

      Radera
  2. Svar
    1. Det säger egentligen inte så mycket, men det var en hel del som störde mig i den :)

      Radera
  3. Kul med en månad med bra böcker :) Och många lyckades du läsa oxå! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hann med en hel del och ändå kändes det inte som att jag läste hela tiden :)

      Radera
  4. Ser ut att ha varit en mycket lyckad läsmånad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ett genomsnitt på nästan fyra är ju ohyggligt bra :)

      Radera
  5. Vad härligt med en så bra läsmånad! Ibland blir man nästan överraskad av sitt eget läsflyt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försökte att inte tänka på det så jag inte jinxade alltihop :)

      Radera
  6. Imponerande! Mercurium låter lockande, läggs till på lånelistan.

    SvaraRadera
  7. Härligt med rekord! Kul att du har haft en riktigt bra läsmånad i augusti, som verkar ha varit en sådan halvdan månad för många :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog tyvärr ett svårslaget rekord, men det gör inget. Huvudsaken är att läslusten finns :)

      Radera
  8. Vilken härlig läsmånad du haft :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är jättenöjd med de böcker jag läst :)

      Radera
  9. Ser att augusti verkligen var en fin läsmånad! Vilken fin karta, dessutom! Kul idé! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. September ser, än så länge, ut att bli helt tvärtom :( Jag gillar kartan, trots att den har så dålig spridning...

      Radera
  10. Fin lista, har läst över hälften av dem och tyckt om de allra flesta. Men håller med om att Det oändliga havet var en besvikelse...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas avslutningen på trilogin blir bättre och lite nyfiken är jag allt :)

      Radera