tisdag 15 september 2015

Tematrio - Ett liv (eller år) utan Bokmässan

Dags för Lyrans Tematrio igen. Veckans tema: Berätta om tre titlar som beskriver hur en kan känna sig när en inte ska till det stora evenemang alla pratar om!

Det blir ingen bokmässa för mig i år. Naturligtvis skulle jag vilja vara där, men eftersom jag var där förra året så känns det överkomligt. Men när andra bokbloggare spottar ur sig fem inlägg om den varje dag då...

1. I stort sett menlös av Douglas Adams är femte delen i trilogin Liftarens guide till galaxen. Den är visserligen inte alls lika bra som första delen, men ändå läsvärd. Trots att Arthur Dent tappat bort inte bara sin handduk utan också kvinnan han älskar och hans rymdskepp kraschlandat på en Bobförgäten planet så börjar han njuta av livet. Ett stort misstag.

2. Desperation av Stephen King är väl inte en av hans bättre, men den funkar. Den lilla byn Desperation ligger mitt ute i ingenting i Nevadas öken, en plats man åker igenom på sin färd mot något annat. De som försöker passera längs Highway 50 kommer inte alltid fram. Något är fel i Desperation. Väldigt fel.

3. Bida sin tid av Titti Guldstrand utspelar sig på norra Öland, dit Hanna, tillsammans med dottern Nora, nyligen flyttat. Nora försvinner utan spår en dag när hon cyklar till skolan. Hanna börjar samtidigt få besök av någon/något på nätterna. Hon tror inte det är någon människa...

18 kommentarer:

  1. Intressant trio med passande titlar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade lite problem att välja vilka tre jag skulle ta med :)

      Radera
  2. Bida sin tid låter spännande, bra tips.

    SvaraRadera
  3. Toppenbra titlar för temat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De beskriver i alla fall lite hur det känns :)

      Radera
  4. Svar
    1. Ja, jag tyckte det var både kul och lätt :)

      Radera
  5. har inte läst någon av dem, men de verkar vara väl valda i sammanhanget

    SvaraRadera
    Svar
    1. De beskriver i alla fall något som inte känns så bra :)

      Radera
  6. Svar
    1. :) Tyckte det kändes bra att avsluta med något lite mer positivt.

      Radera
  7. Som vanligt blir jag lockad att läsa King... igen! Kände inte till Desperation - lät ju spännande på din beskrivning i varje fall. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, den är ju inte dålig, den är bara lite... för mycket :) Den finns som film också.

      Radera
  8. Svar
    1. Ja, speciellt när man blir påmind i vart tredje inlägg bland bokbloggarna :)

      Radera