tisdag 29 september 2015

Tematrio - Män som skriver om kvinnor

Dags för Lyrans Tematrio igen. Veckans tema: män som skriver om kvinnor.

Det här har jag faktiskt funderat på några gånger, även om det i de böcker jag tänker på inte handlar om de stora kvinnoporträtten. Själv tycker jag det ofta blir ganska underligt när en man ska skriva om hur en kvinna tänker/funderar/känner. Det är sällan det känns äkta och trovärdigt. Å andra sidan så är det många kvinnor som skriver om män och där gäller förmodligen samma sak.

Eftersom jag, som sagt, inte tänker ta upp den fina litteraturen, det finns det säkert många andra som gör, så blir det deckargenren.

1. Ann Lindell som är huvudperson i tio av Kjell Erikssons böcker är en av de kvinnor som faktiskt irriterat mig mest. Vilken otroligt gnällig, velig och självömkande människa.

2. Böckerna om Malin Fors av Mons Kallentoft är lite av samma typ som första punkten. Jag avskyr verkligen när kvinnor framställs som offer som inte kan/orkar/vill ta tag i saker och ting.

3. Och så min favorit till sist, Modesty Blaise av Peter O'Donnell. Vilken kick-ass kvinna! Hon tar inte skit av någon och hjälplöst offer är det sista hon är.

24 kommentarer:

  1. Malin Fors bär till stor del skulden för att jag inte orkade med Kallentofts serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är inte direkt lätt att tycka om.

      Radera
  2. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  3. Jag har bara läst Kallentoft men att hon framställs som offer det kommer jag verkligen inte ihåg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon låter andra behandla henne nästan hur som helst och hon står inte upp för sig själv. Det retar mig otroligt mycket.

      Radera
  4. Kallentofts serie om Malin Fors har jag varit sugen på ett tag, läst lite blandade reaktioner om den serien. Men en dag så får jag ta tag i den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar dem, generellt sett, men det finns en del som stör mig i dem också :)

      Radera
  5. Har läst några böcker av Kjell Eriksson och har läst första boken i Kallentofts serie.

    SvaraRadera
  6. Har varken läst Kallentoft eller Eriksson- men nog en smula Modesty Blaise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kallentoft tycker jag man kan läsa, om man gillar väldigt mycket våld. Eriksson kan man läsa om man gillar arbetarklassskildringar, dock är de inte deckare. Modesty Blaise kan man läsa alltid :)

      Radera
  7. Älskar Modesty Blaise, har börjat läsa igenom romanerna från början nu :) Kallentoft fick ett försök, men vi kom inte överens även om jag aldrig riktigt reflekterade över varför.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju aldrig gillat serier, egentligen, men när jag hittade Agent X9 och Modesty Blaise så var jag såld :)

      Radera
  8. Modesty Blaise är så bra! Har Kjell Erikssons första deckare hemma, ska bli intressant att se vad jag tycker om den. Jag är inte jättepepp på självömkan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag måste återinföra lite Modesty Blaise i mitt liv :)

      Radera
  9. Nej vänta. Det är visst Thomas Eriksson som jag har oläst här hemma. Phew.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju en evig tur, Thomas är bra :)

      Radera
  10. Verkar helt ha missat Modesty Blaise - får kanske rätta till det...
    Kallentoft har jag bara läst en bok av och det stannar nog vid det. Känner inte alls till Kjell Erikssons böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Modesty Blaise är bra :) Om du frågar mig så behöver du inte heller lära känna Kjell Erikssons böcker, men det beror ju på vad det är man vill läsa.

      Radera
  11. Inga som jag har läst och jag blir definitivt inte sugen på de två första ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, de två första ska du nog styra undan från :)

      Radera