tisdag 8 september 2015

Tematrio - Sån't som är kallt

Dags för Lyrans Tematrio igen. Veckans tema: Berätta om tre boktitlar som innehåller något kallt.

Kalla grejer finns det gott om i min bokhylla, problemet är bara att jag vill välja böcker jag gillat... Nåja, här är tre av dem.


1. Ensam på Mars av Andy Weir borde passa, eller hur? En fantastisk bok om en ensam mans kamp för överlevnad på planeten Mars, när han av misstag blivit övergiven av sina kollegor. En andlöst spännande bok.

2. Vintermåne av Dean Koontz var det väldigt längesedan jag läste, men jag måste ha gillat den eftersom jag gett den 4,5 i betyg. En ung, berömd regissör skjuter utan anledning ihjäl fyra personer vid en bensinstation. Han dödas sedan av en polis och regissörens hängivna fans får för sig att allt är en sammansvärjning. Polismannens far upplever samtidigt otäcka grejer i Montana. Något som tycks vara en port in i en annan dimension...

3. I Frostnätter av Arnaldur Indriðason får Erlendur ett fall som vid första anblicken ser ut som ett självmord. Sedan får han ett kassettband med en inspelning av en seans den döda kvinnan deltog i innan hon dog...

24 kommentarer:

  1. Frostnätter är den enda jag läst av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  3. Ensam på Mars har jag läst. Kom din vinstpocket fram?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken låg här och väntade på mig när jag kom hem :) Tack!

      Radera
  4. Frostnätter har jag läst - är ganska förtjust i de där deckarna på Island :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt bra böcker, tycker jag. Lite annorlunda :)

      Radera
  5. Intressant trio. Dean Koontz var det länge sen jag läste något av, Frostnätter har jag läst, gillade. Mars har jag inte kommit till ännu. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ju inte höja dina förväntningar på Ensam på Mars, men... ;)

      Radera
  6. Flott trio. Har lyst til å lese "Ensam på Mars" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en riktigt bra bok, mot slutet höll jag andan :)

      Radera
  7. måste läsa Ensam på Mars. har inte läst de andra två heller

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du eventuellt skulle kunna gilla de där Islandsdeckarna :)

      Radera
  8. Ingenting som jag kände till förut, men de låter spännande allihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ettan och trean är i alla fall väldigt bra och spännande. Tvåan vågar jag inte säga något om eftersom det var så många år sedan jag läste den :)

      Radera
  9. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tipsen :)

    SvaraRadera
  10. Jag känner viss fascination för tanken med "Ensam på Mars". Men har inte kunnat bestämma mig för om det är en bok för mig eller inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag läste den, men det är ju svårt att veta om en bok passar innan man börjat läsa. Det är ju ett problem ;)

      Radera
  11. Ensam på Mars var så himla bra! Har läst en annan Indridason, men vi gick inte ihop alls...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser verkligen fram emot att se filmen, men jag tror jag väntar tills den släpps på DVD :)

      Radera