tisdag 1 september 2015

Top Ten Tuesday: Karaktärer jag helt enkelt inte klickade med


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Ten Characters You Just Didn't Click With.

Det här blev ju lite konstigt... Den här listan gjorde jag egentligen redan i april. Så här kommer den igen :)

1. Cato Isaksen i Unni Lindells böcker stod jag ut med i början, men sedan dök karaktären i punkt 2 upp...
2. Marian Dahle, även hon i Unni Lindells böcker. När hon dök upp så blev allt på sandlådenivå.
3. Erica Falck i Camilla Läckbergs böcker är så nyfiken, snokande och rent allmänt olidlig.
4. Ann Lindell i Kjell Erikssons böcker är mest upptagen med att tycka synd om sig själv.
5. Lacey Flint i Sharon Boltons böcker ska vara närmare 30, tror jag, men hon beter sig som en kärlekskrank och förvirrad tonåring.
6. Maureen O'Donnell i Denise Minas böcker fattar konstiga beslut och reagerar fullständigt irrationellt.
7. Jonna Linna i Lars Keplers böcker vet jag inte riktigt vad jag ska säga om. Denna superhjältarnas superhjälte.
8. Roy Grace i Peter James böcker var det längesedan jag läste om nu, men jag tycker han är torr som fnöske, ingen humor alls.
9. Alan Banks i Peter Robinsons böcker är en gubbsjuk farbror som pimplar rödvin medan han funderar på kvinnor.
10. Johan Axberg i Jonas Moströms böcker är en riktig gnälleröv och ältar och gnäller hela tiden.

16 kommentarer:

  1. Svar
    1. Vissa karaktärer gör mig bara irriterad :)

      Radera
  2. Erica Falck tänkte jag inte ens på! Men jag håller med, hon är alldeles för nyfiken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon känns inte helt trovärdig, i alla fall inte den biten där hon får lägga sig i polisens arbete :)

      Radera
  3. Håller med om Erica Falk :)

    SvaraRadera
  4. Två samma, men också några jag gillar :-)

    SvaraRadera
  5. Hihi, rolig lista:) Jag har insett att karaktärerna är väldigt viktiga för mig när jag läser, gillar jag inte dem så blir det väldigt svårt att gilla boken eller ens läsa ut den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, karaktärer kan lyfta eller sänka en bok.

      Radera
  6. Men Alan Banks gillar jag. Du kanske ska kolla här http://eggetbok.blogspot.se/2015/08/vinnarna.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst två av böckerna om Banks, men det blir inte fler.

      Radera
  7. Jag gillar faktiskt Jonna Lina av någon anledning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har så svårt för superhjälte, übermensch-typen :)

      Radera
  8. Jeg har også sansen for Jonna Linna, men har bare lest de to første bøkene i serien. Må innrømme at jeg syns de er litt for skumle... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl skönt att man tycker olika :)

      Radera