måndag 7 september 2015

TV-serie: Stalker - Säsong 1

Titel: Stalker
Originaltitel: Stalker
Genre: Thriller
Skapad av: Kevin Williamson
Skådespelare: Dylan McDermott, Maggie Q, Victor Rasuk, Mariana Klaveno, Elisabeth Klaveno
Premiär: 2014-10-01
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 20
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på TiVo januari-augusti 2015






Handling
Polisen Jack Larsen blir förflyttad från New York till Los Angeles. Han är en duktig mordutredare, men har tidigare gjort sig känd som i stort sett omdömeslös. I Los Angeles börjar han jobba på TAU, Threat Assessment Unit, de har hand om hot och stalkers. Hans chef, Beth Davis, har personlig erfarenhet av stalkers, något som hon inte berättat för någon. Jack själv har en agenda med flytten till Los Angeles.

Min kommentar
Den här serien spelade jag in från TV när den gick och tittade lite allt eftersom. I början var avsnitten väldigt lika varandra; någon blev förföljd, klipp med en maskerad person bakom offret, Tau blir inblandat, mer klipp av maskerad person bakom offret, TAU löser fallet. Jag vet inte riktigt när det ändrade sig, men det blev mycket bättre.

Genom hela säsongen löper det en röd tråd och det är Beths bakgrund, när hon själv blev förföljd av en före detta pojkvän. Som inte bara förföljde henne utan även eldade upp hennes hus. Med hennes mamma och syster fortfarande inne i det. Den mannen sitter i början av säsongen inlåst i fängelse, men genom olika turer så släpps han.

Jack har också en hemlighet och det är anledningen till varför han flyttade från kust till kust. Hans ex, som numera är åklagare i Los Angeles, lämnade honom av olika anledningar i New York.

Förutom de första avsnitten då, som var nästan exakt likadana, så är det en väldigt spännande serie. Jag tycker i och för sig att fokus flyttas från rena stalkers till värre, man skulle nog kunna påstå att det eskalerar. Lite konstigt är det också att avdelningen för stalkers fortsätter att utreda fall som blivit mord.

Av någon anledning så bestämde sig Kanal 5 för att göra uppehåll i serien över sommaren, när det bara var två avsnitt kvar av hela säsongen. Det känns otroligt meningslöst och väldigt konstigt. Speciellt som det verkar som att det inte blir någon säsong 2.

I det som jag trodde var sista avsnittet, men som visade sig vara episod 18, av 20, så började jag fundera lite på om det var värt att fortsätta titta. Plötsligt blev alla poliser fullständiga idioter, de gjorde saker som stred mot allt vi fått lära oss om dem tidigare och även mot, gissar jag, hela utbildningen på polisskolan. Det blev bara fjantigt. Visst, det var väl meningen att det skulle bli mer spännande, men det gick helt fel. Dialogerna blev också lite underliga här, bland annat säger Jack till sin kollega "We have to surround them." när de är ute och springer i skogen. Till saken hör att det bara är Jack och hans kollega där. Det torde vara omöjligt att omringa någon om man bara är två.

Av någon okänd anledning så bestämde sig Kanal 5 för att göra uppehåll när det var två avsnitt kvar av säsongen. Och faktiskt hela serien. Hur urbota korkad kan man vara? I juli-augusti visades äntligen de två sista avsnitten. Poliserna fortsatte att vara kompletta idioter, till exempel gjorde de flera gånger misstaget som bara görs på film (tror jag). De avväpnar och slår ner boven, för att sedan låta honom/henne ligga medan de själva vänder ryggen till. Det är ju så uppenbart vad som kommer att hända och jag har otroligt svårt att se att man skulle göra så. Det minsta man kan begära är väl ändå att de binder boven/ser till att boven inte kan använda vapnet.

Nåja, nu är serien slut, det blev inte mer än en enda säsong. Varför vet jag inte. Jag har sett betydligt sämre serier som lever vidare säsong efter säsong.



TV-serier.nu hade säsongen 4,0 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 7,6 i genomsnitt (beräknat på 12 438 betyg).
Jag ger säsongen 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Jag känner igen honom men vet inte varifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har varit med i en hel del filmer och serier, men kanske du sett Advokaterna? Där hade han en ganska stor roll.

      Radera
  2. Det var inte Kanal 5 som tog paus, det dröjde flera månader för de sista avsnitten att komma ut innan de hade bestämt sig för att inte förlänga serien. Älskade den, värdelöst att den las ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kan det ju ha varit också, även om nu femman tog paus efter 18:e avsnittet medan det stora uppehållet i USA var efter det 17:e. Spelar ingen roll i det stora hela, trist att serien blev nerlagd i alla fall. Jag gillade den.

      Radera