onsdag 18 november 2015

"Nio månader" av Cia Sigesgård

Författare: Cia Sigesgård
Titel: Nio månader
Genre: Skräck
Antal sidor: 25
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Swedish Zombie
Utgivningsår: (original) 2015 (min) 2015
Format: Häftad
Källa: Bokhyllan
Utläst: 29 oktober 2015




Första meningen: Hormonerna hade gjort hennes bröst lika stora.

Baksidetext
Emma och Daniel kämpar med hormonbehandlingar och pliktsex för att göra ett kärleksbarn. När graviditetstestet äntligen är positivt blir lyckan fullständig.

Nästan.

Min kommentar
Förra året läste jag en av de äckligaste böcker jag någonsin läst. Och jag har läst en del. Boken var Inga kelgrisar, inga styvbarn och jag fullkomligt älskade den. Ända sedan dess har jag längtat efter mer att läsa av Cia Sigesgård. Jag blev själaglad när novellen Nio månader dök upp.

Det här är en kort novell på bara runt tjugo sidor, men det är förvånansvärt mycket (ohyggligheter) som ryms på så få sidor. Om utrymmet förvaltas väl. Och något annat kan man inte påstå om Nio månader. Det är mycket berättelse man får på de här sidorna. Med väldigt få ord så tar Cia Sigesgård något fullständigt naturligt/vardagligt och fyller det med skräck. Det är helt fantastiskt att börja med en glad och positiv stämning, som sedan mer och mer övergår i ren fasa. Den där korta sekvensen med beskrivningen av vad Daniel såg skrämde nästan vettet ur mig.

Jag älskar slutet, det är lagom gåtfullt och öppet för egna tolkningar. Det gäller för övrigt hela novellen, jag upplever den som kryptisk och jag är inte alls säker på vad det egentligen är som händer. Och det menar jag som något positivt. Det är så mycket jag undrar. [spoiler]Var både Emma och Daniel psykotiska eller bara Daniel? Eller ingen? Vad hände med barnet? Vad hände med Emma?[/spoiler]

Om du inte räds rysligheter och inte tänkt vara gravid på ett bra tag: Läs!

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 4 (beräknat på 1 betyg).
Goodreads hade den 3,50 i genomsnitt (beräknat på 2 betyg).
Jag ger den 5,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Nio månader: Vargnatts bokhylla, Kajsas bokblogg och I Elinas hylla.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

16 kommentarer:

  1. Jag är nyfiken på den här, men vet inte om jag vågar. I vanliga fall är jag inte alls lättskrämd, men just nu verkar jag ha nerverna utanpå huden och kan lätta skrämma mig själv till sömnlöshet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju svårt att gradera rädsla och för mig är det lite konstigt att någon kan bli så rädd för en bok eller film, eftersom jag själv är mer eller mindre marinerad i skräck :) Den här upplevde jag som riktigt otäck, den liksom kröp under skinnet på mig.

      Radera
  2. Blir så imponert av folk som elsker skrekk og gru. Jeg blir så redd at det er ikke gøy en gang, så slike bøker våger jeg rett og slett ikke å lese. Det holder med omtalen din ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är ju alla olika :) Själv har jag älskar hemskheter sedan jag var ganska liten :)

      Radera
  3. Är nyfiken på denna men vet inte om jag törs läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju över fort, så kanske det funkar :)

      Radera
  4. Tyckte också Nio månader var bra! Den var riktigt otäck :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra och otäck, helt enkelt otäckt bra :)

      Radera
  5. Jag vågar inte läsa den här eftersom jag har fått barn iår :P Blev lite känsligare oxå efter att ha fått barn. Innan det var läskiga böcker och filmer det bästa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, då ska du kanske låta bli den. Även om denna bara handlar om själva graviditeten.

      Radera
  6. Kelgrisar har jag inte vågat läsa faktiskt då jag förstått att det är barn som far illa, grejar inte det. Den här däremot, den ska jag läsa. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har egentligen inget minne av barn som far illa i kelgriseboken, men det fanns ju en kille där som inte hade det så bra. Jag minns nog bara råttorna :)

      Radera
  7. Den här har jag ju läst. Riktigt obehaglig, tänker på den fortfarande. Mer kommer i recensionen (fast 5 får den inte ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag misstänkte nog att du inte skulle ge den högsta betyg ;) Obehaglig är nog rätt ord.

      Radera
  8. Nu blev jag ju riktigt nyfiken på denna :)

    SvaraRadera