måndag 7 december 2015

Film: All is lost

Titel: All is lost
Originaltitel: All is lost
Genre: Drama
Regissör: J.C. Chandor
Manus: J.C. Chandor
Skådespelare: Robert Redford
Utgivningsår: 2013
Produktionsland: USA
Längd: 106 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 20 november 2015






Handling
Långt ut på havet, mitt under en soloresa över den Indiska oceanen, vaknar en man av att hans segelbåt tar in vatten efter en kraftig kollision med en container som ligger och driver i havet.

Min kommentar
Det är något speciellt med en ensam människa som slåss mot elementen och det är inte precis som att det går tretton på dussinet av sådana här filmer. Men den här är speciell och unik även i den genren. I Castaway fanns fotbollen och i 127 timmar fanns videokameran som gjorde det möjligt för åskådaren att följa med i tankar och funderingar. Här finns bara en enda man.

Vi får inte veta något alls om den här mannen som befinner sig på segelbåten. Inte vad han heter, varför han är mitt ute på havet eller vart han är på väg. Det enda vi förstår under filmen är att han är envis som få, otroligt strukturerad och nästan onaturligt lugn i allt han gör. Inte en enda gång drabbas han av panik eller stress.

Man skulle lätt kunna räkna alla ord som sägs i den här filmen, förutom ett nödanrop så är det enda som sägs ett enda FUCK!. Och det är långt in i filmen och långt senare än jag själv hade sagt det. Robert Redford är lysande som den här okände ensamseglaren och med bara sitt minspel och kroppsspråk får han fram det han vill säga. Sambon beklagade sig över att han inte förstod vad seglaren gjorde hela tiden, när han gick omkring och drog i tåtar och annat. Eftersom jag tillbringat ett och annat dygn på segelbåt så var det mesta solklart för mig. Det är möjligt att den här filmen är bättre om man har seglat lite själv, men hur krystat hade det inte blivit om mannen gått runt och förklarat, för sig själv, vad han gjorde och varför.

Allting är väldigt nedtonat, det enda som är viktigt är mannen, segelbåten och elementen. Här finns inga stora gester, som ju annars är så vanliga i amerikanska filmer. Tack vare hela stämningen som genomsyrar flmen så är den väldigt, väldigt obehaglig och jag fick andnöd flera gånger. Det enda som möjligtvis stör mig är att den här mannen inte en enda gång hade på sig en flytväst, inte ens när han är uppe på däck i full storm. Ingen seglare gör så.

Slutet är perfekt och öppet för tolkning. Precis som jag vill ha det.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 680 betyg).
IMDb hade den 6,9 i genomsnitt (beräknat på 55 349 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar