måndag 21 december 2015

Film: Hobbit - Femhärarslaget

Titel: Hobbit - Femhäraslaget
Originaltitel: The Hobbit: The Battle of the Five Armies
Genre: Fantasy
Regissör: Peter Jackson
Manus: Peter Jackson, Fran Walsh, Philippa Boyens, Guillermo del Toro, J.R.R. Tolkien (bok)
Skådespelare: Martin Freeman, Orlando Bloom, Evangeline Lilly, Ian McKellen, Richard Armitage
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: Nya Zeeland | USA
Längd: 144 min
Serie: Hobbit
Såg den på Blu-ray 4 december 2015



Handling
Hobbit - Femhäraslaget är den storslagna avslutningen på Bilbo Baggers äventyr tillsammans med Thorin Ekensköld och de tretton dvärgarna.

Erebors dvärgar har återkrävt sitt hemlands enorma rikedomar men ställs nu inför följderna av att ha släppt lös den skräckinjagande draken Smaug. Då Thorin Ekensköld, konung under Berget, drabbas av draksjukan offrar han både vänskap och heder i sin jakt på den sägenomspunna Arkenstenen.

Oförmögen att få Thorin att ta reson, tvingas Bilbo fatta ett desperat beslut. En gammal fiende har återvänt till Midgård. Sauron, Mörkrets herre, har sänt ut legioner av orcher som utan förvarning går till anfall mot Ensliga berget. När mörkret tätnar omkring deras hårdnande konflikt tvingas dvärgarna, alverna och människorna att välja, ska de gå samman eller låta sig förintas? Plötsligt befinner sig Bilbo mitt i striden, där han kämpar för sitt och sina vänners liv när fem väldiga härar går ut i krig.

Min kommentar
Bilbo, som boken hette när jag läste den, är min favorit av Tolkien. När boken skulle bli film så blev jag ju givetvis glad, men att den skulle bli inte mindre än tre filmer gjorde mig orolig. De två första filmerna såg jag innan jag började skriva om filmer på bloggen, den första fick en femma i betyg och den andra en fyra. Det var exakt ett år sedan jag såg Smaugs ödemark.

På grund av mitt extremt dåliga bok- och filmminne så minns jag ingenting av hur andra delen slutade. Därför blir jag minst sagt förvirrad när jag kastas rätt in i ett kaos med en stor, elak drake (Smaug) och panikslagna flyende människor. Jag fattar först absolut ingenting. Några minnesbilder kommer till slut tillbaka och jag börjar få grepp om saker och ting. Väldigt effektfull start, men ack så förvirrande om man inte ser filmerna direkt efter varandra.

Min oro för tre filmer på en enda tunn liten bok visar sig vara befogad. Det finns ingenting kvar att berätta efter de första två och den här tredje är i stort sett bara ett enda slag. Om man gillar action utan handling så är denna film en guldgruva. Scenerna är extremt utdragna och består mest av effekter, men har inget hjärta. Vilket gör att den blir väldigt kall, bara yta och inget djup. Effekterna är visserligen helt OK och ibland fantastiska. Scenen där Legolas springer på stenar som faller är något av det läckraste jag sett.

Jag blir en aning överraskad när det plötsligt dyker upp en kärlekshistoria mellan en alv och en dvärg. Fullständigt onödig och den tillför ingenting. Kanske är det därför som den inte finns med i boken. Den enda karaktär som jag bryr mig om är Bilbo och det är nog också den enda rollprestation som får väl godkänt. De andra är nästan ointressanta och de verkar dessutom bara ha ett enda ansiktsuttryck (bistert). Till min stora förvåning så ser jag, när jag ska skriva detta, att Mikael Persbrandt står med i rollistan. Det missade jag. Förklaringen kan vara att han tydligen bara är med i två sekunder. Det kan jag inte uttala mig om, eftersom jag inte såg honom alls.

Hur man kan göra nästan åtta timmar film på den här väldigt tunna och enkla boken övergår mitt förstånd (å andra sidan så tycker jag ju inte heller att man kunde det). Tolkien måste vända sig i sin grav om han får veta hur hans mästerverk har förstörts. Trots att betyget sjunkit ett steg för varje film så är detta ändå en måste-se film, om man gillar den här världen. Och det var ju en evig tur att berättelsen började så starkt, med en femma.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 4 171 betyg).
IMDb hade den 7,5 i genomsnitt (beräknat på 311 803 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Jag har fortfarande inte sett hela den här, utan har sett första timmen eller så när den gick på tv. De andra två har inte helt övertygat mig och, som sagt, att göra tre filmer på den tunna lilla boken gick nog inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte för mitt liv begripa hur man kunde få för sig att göra tre riktigt långa filmer på den här boken. Det måste ju vara girighet.

      Radera
  2. Tyckte också den här filmen var ett enda långt slag. Men jag har ju inte läst boken. Persbrandt är väl jätten som de besöker i skogen, så det kanske inte är så konstigt om du missade honom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är helt fantastisk och jag älskade den :) Helt ärligt så var mitt fokus inte helt på topp genom hela filmen så jag missade nog mer än Persbrandt :)

      Radera
  3. Fullständig idioti att göra tre filmer av berättelsen om Bilbo. Men såg ändå alla filmerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen ville jag inte se alla filmerna, men jag kunde bara inte låta bli.

      Radera