måndag 28 december 2015

Film: Jupiter ascending

Titel: Jupiter ascending
Originaltitel: Jupiter ascending
Genre: Science fiction
Regissör: Andy Wachowski, Lana Wachowski
Manus: Andy Wachowski, Lana Wachowski
Skådespelare: Mila Kunis, Channing Tatum, Eddie Redmayne, Sean Bean, Tuppence Middleton
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: USA
Längd: 127 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 11 december 2015





Handling
Jupiter Jones föddes under natthimlen och flera tecken förutspådde att hon skulle komma att uträtta stordåd. Som vuxen möter hon dock den bistra verkligheten och är förföljd av otur. I en framtid och i ett universum där människosläktet befinner sig i botten av näringskedjan beordrar universums ägare att Jupiter Jones ska avrättas. Jupiters blotta existens hotar ledarens suveräna styre och måste undanröjas. Mördarna hinner dock inte före den genetiskt modifierade soldaten Caine, som letar upp kvinnan vars genetiska signatur kan förändra balansen i universum. Först när Caine spårar upp henne på Jorden får hon en glimt av sitt egentliga öde: ett extraordinärt arv som kan förändra universum.

Min kommentar
Det kommer väl inte direkt som någon överraskning att jag gillar sci fi och om en film beskrivs som det så måste jag bara se den. Jag går igång lite på fräcka effekter och den fantasitriggning som genren brukar innebära. Så trots att jag hört en del negativt om Jupiter ascending så köpte jag den under Black Friday (och ja, den var löjligt billig).

Jag ångrar inte köpet, men bra var inte filmen. Redan från början får jag lite problem, jag vet inte hur jag ska titta på den. Är det en seriös film? Parodi? Det brukar stå ganska klart ganska snabbt, men Jupiter ascending verkar inte riktigt veta vad den är. Den verkar vilja vara en blandning mellan Star Wars och Guardians of the galaxy. Något den misslyckas kapitalt med. Här finns absolut ingen som helst humor. Det enda som finns är fräcka effekter, ibland så många att man faktiskt inte kan se vad som händer.

Skådespelarna vet jag inte riktigt vad jag ska säga om. Medan jag tittade så tyckte jag att karaktären Balem var så överdriven och överspelad att jag blev illa till mods. När jag sedan skulle skriva det här så upptäckte jag att det var Eddie Redmayne som spelade honom. Japp, samma person som spelade Stephen Hawking och fick en Oscar för det. Det fick mig att fundera på om det kanske var meningen att karaktären skulle vara så där. Men speciellt stolt kan Eddie inte vara över den här prestationen. Mila Kunis är i stort sett bara ett par ögon. Channing Tatum är bättre än den här filmen och Sean Bean är väl den enda som jag tycker är riktigt bra.

Kärlekshistorien, för naturligtvis finns det en sådan, är bara fjantig och inte ett dugg trovärdig. De utomjordiska varelser som finns med ser nästan plastiga ut, speciellt den som liknar en blandning mellan en padda och en Velociraptor. Och så undrar jag lite över hur en blandning mellan en varg och en människa kan ha vingar.

Filmen försöker också ha ett viktigt budskap; tid är det viktigaste och mest värdefulla vi har, men det slarvas bort helt och hållet. Tyvärr kan man inte dölja en dålig handling under mängder av effekter och handlingen räcker verkligen inte till för två timmar. Om den hade kortats av och tightats till så kunde den ha blivit riktigt bra.



Filmtipsets estimerade betyg var 2 (beräknat på 1 066 betyg).
IMDb hade den 5,4 i genomsnitt (beräknat på 119 841 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Inte heller jag tyckte att denna var någon höjdarfilm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det kan faktiskt bli för mycket :)

      Radera