söndag 20 december 2015

Fullbordad utmaning #11

I år räckte boktolvan hela året och jag kan nog tycka att blandningen blev i det närmaste perfekt.

Detta är femte året som jag kört den här utmaningen, som kläcktes av enligt O. Den går ut på att läsa tolv nya författare under året och det är en utmaning som passar mig jättebra, eftersom jag oftast läser betydligt fler nya författare. Det brukar alltså inte vara någon utmaning i egentlig mening.

Jag tror jag kan ha hittat ett flertal nya favoriter och jag är ganska säker på att jag kommer att läsa mer av åtta av dem. Det är ju faktiskt 66% och dubbelt så bra som förra året. Egentligen är det bara Will Lavender, Paul McEuen och Mikael Strömberg (faktiskt har jag läst ytterligare en bok av honom under året) som jag känner att jag inte vill läsa mer av. Nya favoriter är definitivt Louis Penny och Cecilia Samartin.

Någon fullpoängare blev det inte och inte heller någon med 4,5, men nästan hälften av dem fick en fyra i betyg. Betygen var ganska spridda, mellan 2,5 och 4, och genomsnittet blev 3,54. Ganska OK tycker jag.



10 kommentarer:

  1. Samartin är en sån där som jag tänker jag ska läsa men glömmer bort!
    Ska du köra en ny Boktolva 2016?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh, du måste läsa Samartin! Naturligtvis blir det en Boktolva nästa år, har precis klurat ut vilka som ska få vara med där :)

      Radera
  2. Jag har kört denna utmaning i tre år nu och inte lyckats en enda gång :) Har läst massor med andra nya författare men väldigt få av dem som jag haft med på listan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju förstått att det är en vanlig reaktion på utmaningar, att man nästan blir anti mot de böcker som man satt upp på listan. Själv fungerar jag precis tvärtom :)

      Radera
  3. Jag har betat av boktolvan för andra året i rad, en bra utmaning för mig som annars helst håller mig till författare jag läst tidigare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar läsa fler nya författare än sådana jag redan läst, så kanske borde jag egentligen ha en tvärtom-utmaning :)

      Radera
  4. Egentligen skulle jag nog också kunna anta den här utmaningen för jag läser garanterat tolv för mig nya författare varje år, men utmaningar stressar mig alltid så jag avstår nog trots allt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bok i månaden, som jag ju faktiskt vill läsa, stressar mig inte på något sätt, men jag älskar ju å andra sidan att-göra listor :)

      Radera
  5. Det är så himla härligt när en har lyckats välja väl till boktolvan :) Nya bekantskaper är alltid trevligt att göra. Cecilia Samartin börjar jag bli alltmer övertygad om att jag borde stifta bekantskap med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började känna riktig press på mig själv när jag skulle välja böcker till nästa år :) Samartin tycker jag absolut att du ska läsa.

      Radera