torsdag 3 december 2015

Hett i hyllan #16

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Då har vi alltså kommit till 2012 och jag tror att första boken jag köpte det året var Triptyk av Karin Slaughter (egentligen köpte jag två böcker, men den andra kommer nästa vecka). Det var sjätte januari.
Vi var på väg till svärmor, hon brukar bjuda på middag på trettonhelgen, och ibland (oftast) stannar vi vid Eko(hallen) i Fjälkinge när vi kör förbi. Där var det i alla fall något slags rea på böcker och jag är faktiskt inte människa att gå förbi en sådan.

I högarna där hittade jag Triptyk. Jag har ingen aning om vad det kan ha varit som lockade mig. Kanske var det den något blodiga handlingen. Eller så var det priset (bara 59 kronor för en inbunden bok). Dessvärre verkar även detta vara en serie, men det är åtminstone första delen om Will Trent på Georgia Bureau of Investigation.

Jag har aldrig läst något av Karin Slaughter så jag har allvarliga funderingar på att ta med henne på nästa års boktolva. Hon är i alla fall på "långa listan".

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

15 kommentarer:

  1. Ja, det blir ju intressant att se. Jag har läst en bok av Karin Slaughter (tror det var på 90-talet när jag bodde i USA). Sen började jag på en andra men gav upp. Den var för blodig för mig. Och det säger ju en del...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ligger än så länge på listan för nästa års boktolva, men det är nästan så att jag hoppas att jag inte gillar (får man tänka så?). Det är ju inte som att jag behöver en ny serie att följa...

      Radera
  2. Har lagt upp en bok jag också, hittade ett riktigt fynd i bokhyllan. Väldigt roligt att leta efter hyllvärmare tycker jag!
    https://vadvilaser.wordpress.com/2015/12/03/hett-i-hyllan-2/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man hittar alltid något kul och ibland har någon läst den och gillat och då blir man lite sugen :)

      Radera
  3. Detta är en författare som jag alldeles nyss hört talas om. Lite nyfiken på henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag måste läsa denna ganska snart, senaste tiden har hon ju dykt upp lite varstans och jag blir lite nyfiken på om hon är för äcklig även för mig :)

      Radera
  4. Åh jag älskar Karin Slaughter! Har läst många, många böcker av henne. Det finns bara några på svenska så resten får man läsa på engelska. Böckerna är väldigt råa och blodiga men jag har inga problem med det. Du MÅSTE läsa Triptyk! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, se där. Vad kul med något positivt! Tror nog boken får ligga kvar på listan över vad som ska läsas i boktolvan nästa år...

      Radera
  5. Jag har läst en bok av författaren och gillade även om den var lite råa. Denna serie har jag dock inte läst, ännu. Men jag har sjunde delen i hyllan och borde kanske börja med denna..... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oops fjärde delen ska det vara, känns lite lättare än om det varit den sjunde.... ;)

      Radera
    2. Jag är ju nästan lite manisk med att läsa serier i ordning så jag vet ju vad jag hade gjort :)

      Fjärde delen är definitivt bättre att ha än sjunde :)

      Radera
  6. Jag rensade ut bland mina hyllvärmare i fjol, nu har jag bara några faktaböcker och skönlitterära tegelstenar som är äldre än ett år i hyllan. Skönt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det hade man ju kunnat göra. Om man inte ville läsa dem. Problemet är att jag vill läsa dem.

      Radera
  7. Svar
    1. Nej, hon verkar inte speciellt känd här, faktiskt.

      Radera