tisdag 15 december 2015

Tematrio - Litterära fantasier

Dags för Lyrans Tematrio igen. Veckans tema: Berätta om tre saker du skulle vilja göra/platser du skulle vilja åka till/karaktärer du skulle vilja möta från litteraturen.

Bara tre? Det får bli de som först poppar upp i huvudet då.

1. Jag läste precis ut en bok som faktiskt platsar här, Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd av Rachel Joyce. Harold vandrar från södra England ända upp till gränsen mot Skottland. Kanske skulle jag inte vilja vandra under de förhållanden som han gjorde och kanske inte gå de 80 till 100 mil som han gjorde. Men allt han såg på vägen...

2. Ann Cleeves serie om poliserna på Shetlandsöarna gjorde att jag kände mig rejält lockad att åka dit. Det verkar vara en helt fantastisk miljö, kargt, ödsligt och vackert.

3. Australien blev nog satt på kartan i samband med att jag läste Törnfåglarna av Colleen McCullough (eller såg TV-serien). Det är nog det land som egentligen står överst på listan och det hanns tyvärr inte med när jag ändå var åt det hållet för 25 år sedan.

18 kommentarer:

  1. Helt underbar trio! Har aldrig varit i Australien, men har läst boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så otroligt många platser jag skulle vilja besöka, men Australien har varit överst väldigt länge :)

      Radera
  2. Australien skulle inte vara dumt, synd bara att vädret där inte är sådant som jag tål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag gillar inte heller värme, men det kan ju inte vara 30 grader hela tiden. Väl?

      Radera
  3. Ja Australien vore ganska fint att åka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns vissa ställen där som jag verkligen skulle vilja se med egna ögon.

      Radera
  4. Åh, hade gärna besökt samtliga av de platserna!

    SvaraRadera
  5. Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd blev man ju klart (återigen) jätteinspirerad av att läsa nu. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade absolut noll förväntningar på den boken, men den var ju riktigt bra :)

      Radera
  6. Så vespa genom Storbritannien kunde kanske vara något :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju bara den där lilla detaljen att de kör på fel sida, så vespa kan nog bli jobbigt. Men faktiskt så var det ju en alldeles lysande idé :)

      Radera
  7. Om jag inte varit i Australien så hade det nog kunnat hamna på listan. När jag läste A Town Like Alice så längtade jag dit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funderade på A town like Alice, för visst är de i Australien i den också? Det var evigheter sedan jag läste/såg så jag minns inte.

      Jag hann aldrig med Australien, vi hade bara sju veckor och det mesta av dem la vi på Nya Zeeland :)

      Radera
  8. jag kan tänka mig att hänga med på alla tre förslagen. kanske inte hela promenaden, men det finns väl följebilar???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, promenaden är nog väl lång, men Helena föreslog vespa. Det kanske vore något :)

      Radera