måndag 7 december 2015

TV-serie: Castle - Säsong 3

Titel: Castle - Säsong 3
Originaltitel: Castle
Genre: Crime
Skapad av: Andrew W. Marlowe
Skådespelare: Nathan Fillion, Stana Katic, Jon Huertas, Susan Sullivan, Molly C. Quinn
Premiär: 2010-09-20
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 24
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på DVD oktober-november 2015






Handling
Den berömde deckarförfattaren Richard Castle och detektiv Kate Beckett vid New York-polisen är tillbaka i den spännande tredje säsongen av ABC:s smarta och roliga TV-serie, Castle. Högt underhållningsvärde garanteras tack vare Castles kreativa författartalang, som är till stor hjälp när knepiga fall ska lösas. Trots hans stormiga förhållande med Beckett och relationen till sin diviga mamma och smarta dotter, Alexis, är Castle alltid steget före.

Min kommentar
Jag är så glad att jag köpte den här serien, den är så ruggigt bra. Både spännande och rolig. Nästan lite som ett Kinder-ägg.

Jag kan inte riktigt komma ihåg om det har varit samma i de två tidigare säsongerna, men film- och bokreferenserna står som spön i backen och det är något som jag verkligen gillar. I ett avsnitt så dyker till och med Dennis Lehane och Michael Connelly upp, som medlemmar i Castles pokergäng. Tidigare har James Patterson varit en av dem, men nu var det alltså Dennis Lehane.

Den här säsongen tycker jag det har svängt lite från rolig till spännande, även om den fortfarande är riktigt kul ibland. Den underfundiga humorn och replikskiftena är obetalbara. Fallen har blivit mer komplicerade också och ibland får jag anstränga mig för att hänga med. Den röda tråden genom avsnitten verkar vara mordet på Becketts mamma, i det fallet har det hänt en hel del, men varje gång man tror det är löst så sker något överraskande. Dock tycker jag att de nog får fixa till det ganska snart, det räcker liksom med tre säsonger på det temat.

Tyvärr så tycker jag att poliskollegorna Esposito och Ryan har fått mindre utrymme igen, det är synd för de tillför en hel del. Dessvärre gäller detta också Castles mor och dotter. Jag skulle väldigt gärna se mer av dem. Fokus har på något sätt legat på Castle och Beckett och deras never-happening romans. Jag hoppas verkligen att de inte drar ut på den historien alltför länge. Risken är att det blir tjatigt. Samtidigt är det faktiskt inte så många serier som har lyckats hålla intresset vid liv efter att huvudkaraktärerna blivit ett par. Nåväl, den som lever får se.

Om jag tyckt att tidigare säsonger slutat med en cliffhanger så tar denna ändå priset. [spoiler]Montgomery visar sig vara "den tredje polisen" som de jagat i samband med mordet på Becketts mamma. Han dödas när han räddar Beckett, men hinner skjuta Lockwood innan. Beckett skjuts sedan på begravningen. Castle rusar fram och säger att han älskar henne, sedan blir allt svart[/spoiler].



TV-serier.nu hade säsongen 4,0 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,2 i genomsnitt (beräknat på 110 366 betyg).
Jag ger säsongen 4,5.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Jaja, jag måste prova den här serien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Vi har köpt alla utgivna säsonger nu så vi har en del att titta på.

      Radera
  2. Åh är så taggad på at se denna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra :)

      Radera