måndag 28 december 2015

TV-serie: House of cards - Säsong 1

Titel: House of cards - Säsong 1
Originaltitel: House of cards
Genre: Drama
Skapad av: Beau Willimon
Skådespelare: Kevin Spacey, Robin Wright, Michael Kelly, Kate Mara, Michel Gill
Premiär: 2013-02-01
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 13
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på DVD december 2015






Handling
Den hänsynslöse och beräknande kongressledamoten Francis Underwood tjänar allmänheten – så länge han själv har något att tjäna på det. Men han får i alla fall saker och ting gjorda. Och tillsammans med sin fru Claire är han beredd att göra vad som än krävs för att nå toppen. Alla är brickor i spelet.

Min kommentar
Jag har ju inte Netflix så man kan säga att jag missade House of cards när den startade. Eftersom jag gillade serien Vita huset och jag tycker att Kevin Spacey är en fantastisk skådis så kunde jag inte stå emot när jag såg DVD-boxen med första säsongen.

Tyvärr är House of cards inte på något sätt lik Vita huset (förutom att de båda handlar om amerikansk politik). Där Vita huset har värme, humor och karaktärer man känner med så är House of cards precis motsatsen. Här finns varken värme eller humor och det finns inte en enda karaktär som jag vare sig gillar eller bryr mig om. Jag ogillar dem allihop. Eller nja, i sista avsnittet, tror jag, visar det sig att i alla fall en person har lite karaktär och moral.

Säsongen börjar med att kongressledamoten Frank Underwood blir snuvad på utrikesministerposten, som han hela presidentkampanjen trott varit hans som i en liten ask. Eftersom det enda som spelar någon roll för Frank och hans fru Claire är att komma så högt upp i hierarkin som möjligt så startar Frank en helt osannolik konspiration för att ta sig dit. Claire är inte ett dugg bättre. De förtjänar verkligen varandra, de är precis lika maktfullkomliga och skrupelfria båda två.

Serien handlar om makt och att styra människor dit man vill, rätt eller fel spelar ingen som helst roll och om någon måste sätta livet till så må det vara hänt. Det enda som gäller är att utnyttja människor på vilket sätt som helst och till vilket pris som helst. Bara man får det man vill ha. Den bygger på en bok av Michael Dobbs och har även filmatiserats som miniserie, Maktens män från 1990.

Skådespelarprestationerna är helt fantastiska och Kevin Spacey gör eventuellt sin bästa roll. Hur hemska och manipulerande karaktärerna än blir så är de otäckt trovärdiga. Det gör det hela än värre.

Jag är nog inte tillräckligt insatt i amerikansk politik för att uppskatta den till fullo, men det är inte det som gör att jag förmodligen inte kommer att se fler säsonger. Inte heller är det för att den skulle vara dålig. Det som får mig att vilja stoppa här är alla hänsynslösa människor, utan empati och värme. Jag vill att det åtminstone ska finnas något i en serie som får mig att må bra. Det finns det inte här.



TV-serier.nu hade säsongen 4,1 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 9,0 i genomsnitt (beräknat på 260 832 betyg).
Jag ger säsongen 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Har också börjat kika på denna, men inte tillräckligt mycket för att veta vad jag tycker ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är egentligen ruskigt bra, men jag klarar bara inte av den typen av människor :)

      Radera
  2. Jag är inte alls för politik och trodde inte alls jag skulle gilla denna serie men det gör jag verkligen och har sett alla säsonger. Kevin Spacey är helt makalös i rollen som Frank. Men jag kan samtidigt hålla med om det du skriver :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskade ju Vita huset, men är egentligen inte alls intresserad av politik. Speciellt inte amerikansk. Det är lite synd att jag känner att jag inte klarar mer av serien, för den är fantastiskt bra, men det går bara inte. Jag mår dåligt av den. Och Kevin Spacey alltså, jag har alltid gillat honom, men den här rollen gör han så otroligt bra.

      Radera
  3. Jag älskar den här, men vidare mysig är den ju inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Århundradets underdrift ;) Jag klarar bara inte så obehagliga människor, det är synd för jag tror jag skulle ha gillat den på riktigt om det funnits någon enstaka trevlig karaktär med :)

      Radera