onsdag 9 december 2015

Veckans bokbloggsfråga – Vecka 50

Vi är nog många som saknar Annikas bokbloggsjerka och då är det ju tur att det finns någon som plockar upp bollen. Carola på barnboksbloggen har startat sin egen variant av jerkan.

Veckans bokbloggsfråga är: Brukar du be om/ta emot recensionsexemplar? Vad tycker du om de krav som förlagen ibland kan ha för att skicka ut recensionsexemplar (exempelvis när det gäller bloggens besöksantal)? Och vad anser du att du har för skyldigheter som bokbloggare när det gäller recensionsexemplar?

Det tog väldigt lång tid innan jag vågade be om recensionsexemplar, det kändes lite som att tigga och det vill man ju inte. Sedan kom jag på att jag ju faktiskt inte tigger, jag gör reklam. Då kändes det lite bättre.

Jag ber bara om böcker som jag verkligen vill ha, eller försöker i alla fall vara selektiv (egentligen vill jag ju ha alla, så det är nog inget bra kriterium). Oftast har jag fått de böcker jag bett om, men en del förlag svarar inte ens. Vilket jag ju tycker är rent oförskämt. Ett svar kan man ju kosta på sig. Alltid.

Inget förlag har angett några krav på besöksantal, i alla fall inte rent ut. Jag kan ju tycka att det inte är antalet som är viktigt, utan kanske mer vilka som besöker bloggen. Om det är mamma/pappa/farföräldrar/morföräldrar/kollegor/vänner som bara tittar in för att kolla läget så är det ju inte speciellt intressant för ett förlag. Men det är väl som så mycket annat i samhället, bara det som går att räkna spelar någon roll.

Ibland får jag mejl direkt från författare som undrar om jag vill ha deras bok och efter några rejäla bottennapp med egenutgivna böcker så bestämde jag mig för att inte ta emot fler av sådana. Vilket jag ju naturligtvis inte kunna hålla. Och det är bra, för jag har fått några guldkorn också.

Min skyldighet som bokbloggare, enligt mig, är att läsa boken och ge en ärlig åsikt. Det ställer inte till med några som helst problem för mig, eftersom jag alltid läser ut en på börjad bok och ärlighet är något som jag tycker är självklart i mitt liv.

18 kommentarer:

  1. Det tog tid innan jag vågade också, det var riktigt nervöst när jag hade skickat iväg det mailet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fy vad hemskt det var, men vad glad man blev när det gick bra :)

      Radera
  2. Jag har inte vågat, men på andra sätt fått tre recex. Just de tre tyckte jag inte så mycket om så recensionerna blev därefter, undrar om det kan påverka mina framtida möjligheter negativt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har hänt att jag... sågat recensionsexemplar och jag var faktiskt lite orolig första gången, men jag fick fler böcker sedan :)

      Radera
  3. En ärlig åsikt är vad jag också alltid ger, däremot så händer det att jag inte läser ut rec.exen men då talar jag ärligt om varför jag inte gjorde det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har ju svårt att sätta mig in i det där med att inte läsa klart en bok :) Bara man förklarar varför så borde väl det vara OK.

      Radera
  4. Jag brukar be om vissa böcker som jag tycker verkar bra och så har jag även fått spontanutskick. Jag har inte heller hört om krav på besöksantal. Däremot ber vissa förlag att man skall skicka ett mail när man skrivit om boken, så jag har tagit för vana att skriva till alla förlag när recensionen är uppe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag läste alldeles i början att någon rekommenderade att man alltid mejlade förlaget efter man skrivit om boken så det gjorde jag från start.

      Radera
  5. Jag ber inte om recensionsexemplar så ofta, men om jag gör det så känner jag ju såklart en skyldighet att läsa och skriva om boken och vara ärlig. Finns ingen mening med att ljuga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ljuger dessutom så dåligt att det aldrig hade fungerat :)

      Radera
  6. Åh har aldrig vågat be om bok av förlag för att blogga om. Men borde faktiskt våga. Vore spännande. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det känns lite jobbigt att be om böcker, men egentligen borde det ju inte göra det :)

      Radera
  7. Låter som en bra policy. Håller med om att det är surt när man inte får svar. Jag kan faktiskt ta ett nej ;). Jag har fått frågan från Massolit en gång om hur många besök/ läsare jag hade. Uppenbarligen var mitt svar till belåtenhet eftersom e-boken kom ganska snart därefter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det där med att inte svara tycker jag är extremt dåligt. Jag vet ju inte vad det betyder. Betyder det att jag aldrig någonsin kommer att få en bok av dem eller bara inte den jag bad om...

      Radera
  8. Tycker det är svårt med egenutgivare i bland. Känns alltid värre att recensera deras böcker om man inte gillade boken eftersom man har fått en viss kontakt med författaren innan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Samtidigt så är det ju faktiskt inte författaren man inte gillar, det är ju boken som kanske inte passar så bra.

      Radera
  9. En del förlag har nog faktiskt inte svarat. Ibland har jag försökt igen då..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite allergisk mot krus, förmodligen beror det på min uppväxt :) Om det är så att de inte vill att jag ska göra reklam för deras böcker så... ;)

      Radera