onsdag 30 december 2015

Veckans bokbloggsfråga – Vecka 53

Vi är nog många som saknar Annikas bokbloggsjerka och då är det ju tur att det finns någon som plockar upp bollen. Carola på barnboksbloggen har startat sin egen variant av jerkan.

Veckans bokbloggsfråga är: Har du några speciella mål/planer för 2016 för din blogg och för din läsning? Vad var det bästa från 2015 som du tar med dig in i 2016?

Egentligen har jag inga mål eller planer för bloggen nästa år, men man vill ju alltid bli bättre :) Kanske försöker jag äntligen fixa till en logga också.

Jag önskar att jag kunde säga att jag tror jag kommer till Bokmässan nästa år, men så blir det nog inte. Det ser ut som att vi ska ha den årliga återträffsmiddagen helgen innan och eftersom det är vi som ska vara värdar nästa gång så orkar jag nog inte ta mig för något mer den månaden.

När det gäller läsningen så har jag ju de vanliga målen:
• antalet böcker, som nu är höjt från 70 till 72 så att det blir jämnt sex böcker per månad (japp, jag vet, men det störde mig att läsa 5,83333333...)
boktolvan, som faktiskt aldrig har varit några problem
finish that series challenge, som jag provade för första gången i år och det gick så bra att jag fortsätter

och så tänker jag naturligtvis njuta av både läsning och bloggande.

Vad jag tar med mig in i 2016 är att jag faktiskt klarade att läsa 100 böcker på ett år, även i vuxen ålder, utan att vare sig ha det som mål eller stressa. Annars finns det sorgligt nog inget bra från 2015 som jag vill ha med mig till nästa år.

12 kommentarer:

  1. Så flott at noen andre har tatt opp stafettpinnen og laget sin egen jerka. Jeg tror nok vi er mange som savner Annika, og jeg håper det går bra med henne. Så flink du er som klarte målet ditt. Jeg hadde 52 bøker som mål og klarte det nesten. Bedre lykke til neste år ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi är många som saknat Annika och vi får hoppas att hon snart kommer tillbaka. Jag vet inte riktigt hur det gick till med läsningen i år, det bara blev :)

      Radera
  2. Jag hittar inte Goodreads Reading Challenge 2016 ännu :( Buu. Hoppas den dyker upp snart.

    Jag har planer på att försöka komma till Sverige och bokmässan nästa år, har aldrig varit till Gbg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte utmaningen på Goodreads kommer förrän de firat nyår i USA, men det är ju ingen brådska. Vi har ju ett helt år på oss :)

      Åh, Göteborg är min stad, även om jag nu sorgligt nog flyttat därifrån :)

      Radera
  3. Jag ska ha ett år utan utmaningar men ett litet löfte blir det. Ska försöka fortsätta läsa böcker från hela världen och läsa mer lustfyllt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit väldigt restriktiv med utmaningar i år, egentligen hade jag bara två. Det räcker så, men om det dyker upp någon rolig, kort utmaning så kanske jag hänger på :) Jag borde försöka läsa mer från hela världen, men det får bli som det blir. Jag vet åtminstone vart jag ska gå om jag behöver tips ;)

      Radera
  4. Och jag som tycker Boktolvan är bland de svåraste utmaningarna att ta sig igenom :). 100 böcker är mycket imponerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar nog läsa runt 40 nya författare varje år, men jag väljer ju ut tolv specifika författare till boktolvan och sedan försöker jag läsa en varje månad :)

      Radera
  5. Jag ska försöka läsa så många av mina olästa böcker jag kan under 2016 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag också och i år hoppas jag på en minskning av antalet olästa :)

      Radera
  6. Avsluta serier ja... Ibland funderar jag på att ta en sån utmaning också ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är inte så betungande, det handlar ju ändå om böcker som jag vill läsa :)

      Radera