måndag 27 juni 2016

Film: From Paris with love

Titel: From Paris with love
Originaltitel: From Paris with love
Genre: Action
Regissör: Pierre Morel
Manus: Adi Hasak, Luc Besson
Skådespelare: Jonathan Rhys Meyers, John Travolta, Kasia Smutniak, Richard Durden, Eric Godon
Utgivningsår: 2010
Produktionsland: Frankrike
Längd: 92 min
Serie: -
Såg den på TiVo 11 juni 2016





Handling
På den amerikanska ambassaden i Paris drömmer James Reese om ett actionfyllt liv som CIA-agent. Men när drömmen går i uppfyllelse blir det med ett mardrömslikt bihang: Charlie Wax - partnern från helvetet! Wax skjuter först och frågar aldrig och när Paris blir målet för en stor terrorattack går Charlie Wax till motattack med avtryckarfingret på bazookan!

Min kommentar
När den här filmen gick på TV för ett tag sedan så började vi titta, men eftersom det var mitt i veckan, klockan var mycket och vi inte hade sett den tidigare så spelade vi in den för att se någon annan gång.

Genren är action/thriller, men runt tjugo minuter in i filmen så var jag tvungen att byta sätt att titta på den. Faktum är att det kan vara det som räddade alltihop för mig. Detta är nämligen mer en komedi än en thriller. Den driver friskt med amerikanska filmer och man skulle nästan kunna kalla den för parodi.

Det här är maxad underhållning (förutsatt att man tittar på "rätt" sätt), saker exploderar, det är massor av skottlossning, det är biljakter och det är slagsmål. Replikerna är kul, en del i alla fall, rent generellt så är humorn pricksäker. Till skillnad från bovarna med vapen. Det saknas inte referenser till andra filmer, bland annat Pulp fiction. Charlie Wax är en mördarmaskin, lite som Vincent Vega på anabola. Och hur konstigt det än låter så är John Travolta trovärdig i rollen.

Manus är inte speciellt bra, men jag har kul och som parodi funkar det. Filmen har inget budskap alls och är inte tankeväckande på något sätt. Bara ren underhållning.

Lite märkligt blev det när jag skulle sätta betyg på Filmtipset och upptäckte att det redan fanns ett satt. Tydligen har jag sett den här filmen tidigare (2011), men jag har inget som helst minne av det. Visst kan jag ibland glömma titlar, men det brukar räcka att jag ser några scener så kommer filmen tillbaka. Här fanns ingen igenkänning alls. Ändå hade jag satt en trea. Då också.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 2 251 betyg).
IMDb hade den 6,5 i genomsnitt (beräknat på 97 080 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på discshop.

2 kommentarer:

  1. Parodi och du sätter bara en trea... Nja....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nej... det är inte helt tydligt att det faktiskt är en parodi och det är bara som sådan den klarar sig. Det finns betydligt bättre att se :)

      Radera