onsdag 15 juni 2016

Månadssammanfattning utmaningar maj 2016

Det känns som att jag är med i så många utmaningar, officiellt eller inofficiellt, att jag behöver göra något slags sammanfattning över vad som hänt varje månad. Annars tror jag faktiskt inte att jag kan hålla ordning på mig.

Så här gick det i maj.

Antal
Tanken är att jag ska läsa 72 böcker och det betyder sex böcker varje månad. Det känns som att jag knappt läser något, men det blir ändå några till slut. Faktiskt åtta stycken. Vilket betyder att jag nu ligger på +9.

Boktolva
Det blev en bok från boktolvan, Jellicoe Road av Melina Marchetta. Jag var helt inställd på att början skulle vara seg, krånglig och bara rörig. Kanske var det därför jag inte alls upplevde den så. Jag gillade och det kommer nog att bli fler av Melina Marchetta för mig.

Spänningsutmaningen
Månadens val i spänningsutmaningen var Ni älskar dem inte av Belinda Bauer. Ett val som kanske var lite modigt, eftersom jag inte tyckte speciellt mycket om hennes förra bok. Men valet föll väl ut och den var väldigt spännande.

I juni tänker jag läsa Stöld av babian av Anna Karolina.

Månadens bästa bok
Ett väldigt svårt val mellan fem böcker som fick samma betyg (4). En kamp som faktiskt Jellicoe Road av Melina Marchetta vann när jag sammanfattade månaden. Nu när det har gått två veckor av juni så kanske jag skulle välja Döda talar inte av Eva Dolan i stället.

Finish That Series
Jag läste tre böcker i den här utmaningen så nu ligger jag i fas här också. De lästa var Dödens plats av Stephen Booth, Stryparen av Jonas Moström och Du går inte ensam av Mari Jungstedt.

Världsomsegling
Australien besöktes i Jellicoe Road av Melina Marchetta och en resa till Paris blev det i En officer och spion av Robert Harris.

Hyllvärmare
Fem hyllvärmare prickade jag av, allt enligt plan. Det blev Dödens plats av Stephen Booth, Stryparen av Jonas Moström, Ni älskar dem inte av Belinda Bauer, Du går inte ensam av Mari Jungstedt och Jellicoe Road av Melina Marchetta.

E-böcker
Jellicoe Road av Melina Marchetta var också den enda e-bok jag läste i maj.

Bilderna på de böcker som är lästa är länkade till inlägget om boken.

6 kommentarer:

  1. En officer och spion ser jag med spänning fram emot att läsa. Eva Dolans bok borde jag också läsa, Gillade den första.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer att gilla dem båda två, det gjorde jag :)

      Radera
  2. Ja, det var ju en del. Jag har ju just avslutat Makeutmaningen så nu borde jag fokusera på Boktolvan. Men så är det alla nya böcker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de där nya böckerna ställer till det lite ;)

      Radera
  3. Jellicoe road var en konstig bok. Jag var totalt uttråkad halva boken och sedan hände något som gjort att den fastnat helt. Och den blev till slut en riktig favorit. Märkligt hur det kan vara ibland. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var så inställd på att början skulle vara trist och krånglig, men jag var nog fast redan från första meningen :)

      Radera