fredag 4 november 2016

Månadsbokslut oktober 2016

Antal lästa böcker i oktober 2016: 6

71. Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan
72. Lignumkorset av Viktor Nilorak
73. Sista paret ut av Arne Dahl
74. Hetta av Ian McEwan
75. Kalldrag av Markus Sköld
76. Väggen av Marlen Haushofer

Antal lästa sidor: 2198
Genomsnitt/dag: 70
Genomsnitt/bok: 366

Snittbetyg: 3,25

Ingående i serie: 2
Påbörjade serier: 1
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 1

Biografi: 0
Chick-lit: 1
Drama: 2
Fantasy: 0
Gubb-lit: 0
Humor: 0
Kriminalroman: 1
Science fiction: 0
Skräck: 1
Thriller: 1

Boktolvan: 1
E-böcker: 2
Finish that series: 1
Hyllvärmare: 2

Kvinnor: 3
Män: 3
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 3
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 4
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 4

Antal nykomna böcker: 2
Antal bortskänkta böcker: 1

Månadens bästa: Väggen av Marlen Haushofer
Månadens sämsta: Hetta av Ian McEwan
Månadens överraskning: Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan
Månadens besvikelse: Sista paret ut av Arne Dahl
Månadens otäckaste: Kalldrag av Markus Sköld

Kommentar:
Oktober. Vad ska jag säga? Det blev en bedrövlig månad. Både vad gäller kvantitet och kvalitet. Det började bra, men sedan blev det bara ljummet alltihop.

Det blev inte så många böcker som ingår i serier, bara två stycken. En påbörjad och en avslutad. Det är ju perfekt balans.

Tydligen satsade jag på recensionsexemplar även den här månaden, något överraskande. Hela fyra sådana läste jag. Endast två hyllvärmare blev lästa. Det är inte bra.

Två nya böcker hittade hem till mig, båda två recensionsexemplar. En bok fick flytta hemifrån, till min syster, så det blev +1 netto.

Om månadens bästa: Jag kan inte påstå att Väggen knockade mig, som den gjort med så många andra, men bra var den.
Om månadens sämsta: Hetta var inte ett dugg het.
Om månadens överraskning: Det är egentligen sällan som den genren funkar för mig, men Det lilla bageriet på strandpromenaden var så mysig.
Om månadens besvikelse: Hela Opcop-serien har inte riktigt passat mig och Sista paret ut var inget undantag.
Om månadens otäckaste: Ibland var Kalldrag läskig på riktigt.



Januari Februari Mars April
Maj Juni Juli Augusti
September Oktober November December

6 kommentarer:

  1. Första boken i Opcop funkade inte för mig, så de andra två jag har har blivit hyllvärmare. Är inte lika inne på att avsluta serier som du är...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förmodligen något slags diagnos, men det där att lämna något halvfärdigt... inget alternativ :)

      Radera
  2. Ja Väggen är en speciell läsupplevelse tycker jag. Inte det bästa jag läst men det är ändå en bok som far genom mina tankar lite då och då så här i efterhand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer nog att fundera på den till och från väldigt länge.

      Radera
  3. Jag läste också dåligt med hyllvärmare i oktober. Det var så mycket nytt som lockade :) Får försöka skärpa till mig i november...

    Kul att Väggen blev månadens bästa! Det ska bli spännande att läsa vad du tycker mer i detalj :) Jag blev "tvungen" att köpa mig ett eget ex eftersom den är för bra att inte ha i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser nog faktiskt ut som att det blir dåligt med hyllvärmare även i november. Inte bra.

      Det detaljerade inlägget om Väggen kommer på onsdag :) Det var ett jobbigt inlägg att skriva och det hade nog kunnat bli hur långt som helst.

      Radera