söndag 25 december 2016

Boktolva 2017

En av de riktigt bra utmaningarna som florerar i bokbloggosfären är Boktolvan, som har sitt ursprung hos enligt O. För sjunde året tänkte jag ge mig på att rensa lite bland de olästa författarna i bokhyllan.

Bland böcker som jag räknar som hyllvärmare (köpta 2015 eller tidigare) och som fortfarande är olästa hittar jag över 100 nya författare. Det gjorde ju det hela lite mer komplicerat, men jag bestämde mig för att satsa lite mer på böcker som inte är spänningsromaner eftersom jag ändå brukar läsa dem.

Detta är de tolv nya författare och deras böcker som jag tänkt ge mig på nästa år:

Simona Ahrnstedt (Överenskommelser)
Katarina Bivald (Läsarna i Broken Wheel rekommenderar)
Neil Gaiman (Oceanen vid vägens slut)
Lev Grossman (Magikerna)
Mo Hayder (Fågelmannen)
Åsa Hellberg (Sonjas sista vilja)
Alexander McCall Smith (Damernas detektivbyrå)
Kate Morton (I det förflutna)
David Nicholls (En dag)
Graeme Simsion (Projekt Rosie)
Josefine Sundström (Boel och Oscar)
Fred Vargas (Cirkeltecknaren)

Några av de här böckerna känns det som att alla andra har läst, utom jag. Har du läst? Vad tyckte du?

24 kommentarer:

  1. Vad spännande! Sju av böckern har jag läst, och ytterligare två av författarna. Neil Gaiman kommer att komma på min lista och det är just den boken jag tänker på, eftersom den finns i dotterns bokhylla. Åsa Hellberg och Kate Morton är jag också nyfiken på :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Neil Gaiman har jag varit nyfiken på så länge nu att jag var tvungen att ta med honom och så köpte jag ju den boken på någon rea :)

      Radera
  2. Har läst några av författarna, Ahrnstedt är en av mina favoriter! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns nästan som att jag är den enda som inte har läst Ahrnstedt, men snart så :)

      Radera
  3. Åhhh... Bra påminnelse! Jag måste också börja fundera över nästa års boktolva🤔

    SvaraRadera
  4. Ser två mysböcker (Bivalds och McCall Smiths). Däremot så gillade jag inte Ahrnstedts.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig väldigt tveksam till Ahrnstedt, det är inte alls min genre, men jag tänkte att jag ju måste prova :)

      Radera
  5. Har läst något av 9 av författarna. De som jag gillade bäst var Överenskommelser, Fågelmannen och Projekt Rosie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nio? Ja, jag ligger ju lite efter :) Fågelmannen är jag väldigt nyfiken på.

      Radera
  6. Damernas detektivbyrå är mysig. Neil Gaiman är en favorit, så den boken rekommenderas, med det är ju så olika på tycke och smak. Nichols har jag också oläst i hyllan.
    Jag blir sugen på att göra en egen boktolva till 2017, var några år sedan jag var med på en boktolva senast.
    Simona Ahrnstedt läste jag en annan bok av, tyckte inte alls om, men just Överenskommelser har jag inte alls läst.
    Kate Morton har jag bara läst Den hemliga trädgården av och den var okej, mysig för stunden, men inte så mycket mer.
    De andra har jag inte heller läst något av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar verkligen boktolvan, även om det nu brukar bli väldigt många fler nya författare än tolv. Just romance är inte riktigt min grej, men jag får väl ge Ahrnstedt en chans i alla fall.

      Radera
  7. Jag har läst de tre första författarna och där har du verkligen något att se fram emot :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas ju det, även om jag är väldigt osäker på Ahrnstedt :)

      Radera
  8. Faktiskt många här som jag inte heller har läst. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, nej det är väl kanske inte vår vanliga genre det här :)

      Radera
  9. Neil Gaiman skriver riktigt bra. Har läst Oceanen vid vägens slut och Coraline.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju hört så väldigt mycket om Gaimans böcker och när nu böcker har en förmåga att ramla ner i min korg, virtuell eller ej, under olika bokreor så får jag ju ta och läsa dem också :)

      Radera
  10. Har läst flera av författarna och titlarna. Gaiman är alltid bra. Bivalds bok är jättesöt. Nicholls gillar jag också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blir jag ju så sugen på alla böckerna att jag vill läsa dem allihop på en gång :)

      Radera
  11. Jag har INTE läst Katarina Bivald och troligen inte Mo Hayder(men är lite osäker eftersom det i så fall skulle ha varit pre-blogg), annars har jag läst något av alla de andra författarna. Det ser mer ut som en läslista gjord för mig, och ibland har vi två ju inte samma smak- det här blir spännande för mig att läsa under året!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag försökte ju välja andra genrer än jag normalt läser, bara för att göra det lite mer till en utmaning :) Ska bli intressant att se om vi har mer samma smak än vi tror :)

      Radera
  12. Magikerna tyckte jag var helt okej, uppföljaren Magikernas kung älskade jag. Oceanen vid vägens slut tyckte jag mycket om men min favorit av Gaiman är Kyrkogårdsboken. Mo Hayder är läskig, rörig men läskig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli intressant att läsa både Grossman och Gaiman, jag har ju hört så mycket om dem de senaste åren :)

      Radera