söndag 18 december 2016

En smakebit på søndag: Norrsken

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det har inte kommit någon smakebit hos Mari än och kanske har jag missat att det är juluppehåll nu, men jag kör ändå.

Det har blivit en del ljudbokslyssnande den senaste tiden, eftersom jag har haft möjlighet att lyssna på jobbet, så jag har hunnit med en hel del. Mitt provabonnemang på Storytel går ut nu i veckan, men jag har tänkt hinna med en bok till.

Boken jag läste ut igår, Långt ifrån död av Peter James, var så trist och långrandig att jag behöver något helt annat att sätta tänderna i. Därför har jag valt Norrsken av Frida Skybäck. Den finns dessutom som ljudbok på Storytel och den är så kort att jag kanske hinner att lyssna färdigt innan abonnemanget upphör...

Min smakebit är från sida 39 och detta är en känsla jag kan relatera till. Även om jag personligen inte brukar bli klädd och utsmyckad. Det får jag allt göra själv 😞
Hon hade aldrig varit särskilt förtjust i att göra sig fin inför stora tillställningar och kalas. Visserligen hade hon inget emot att bli sminkad och utsmyckad. Hon tyckte till och med att det var ganska underhållande att se sig själv förvandlas, även om inga smycken i världen skulle kunna ge henne Amelies smala hals och sluttande axlar. Däremot skulle Cecilia själv aldrig välja att tillbringa dagen med att prova kläder. Hon hade helt enkelt viktigare saker för sig än att ägna timmar åt att puffa volanger och hitta matchande hårdekorationer.
     Klänningen Vera hade tagit på henne satt alldeles för hårt och gjorde det svårt att röra sig. Spetsen i halslinningen kliade och hon tyckte dessutom att dräkten sa någonting om henne som inte var sann. Den fick henne att se ut som någon som ville bli sedd, snarare än någon som föredrog att stanna i kulisserna.

24 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Det här är en bok som jag undrat om den skulle vara något för mig... Så jag inväntar din recension.
    Känns som om jag är den sista nu som inte provat ljudböcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljudböcker brukar inte alls funka för mig, jag börjar snabbt tänka på något annat, men när man gör något fantastiskt tråkigt och monotont jobb så passade det :)

      Radera
  2. Känner själv igen mig i det där, är inte alls speciellt förtjust i att "klä upp sig" och allt det som hör till. Har läst de två första böckerna i serien, Norrsken var bra men jag tyckte uppföljaren var ännu bättre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jobbigt att klä upp sig och det slutar alltid med att det inte känns som jag :) Har Polarnatt stående här också så den ska bli läst den med.

      Radera
  3. Känner igen mig i smakbiten, speciellt det där om att vilja stanna i kulisserna.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten! Norrsken har jag läst!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten! Tyckte mycket om denna. :)

    SvaraRadera
  6. Min man blev så förtjust i ljudböcker så vi blev med "riktigt" abonnemang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är som sambon då, han lyssnar bara nu för tiden. Det funkar bättre för honom.

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Har två av Skybäcks böcker som står och väntar i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var så det var för mig också :)

      Radera
  8. tack för smakebiten! hara funderat på Skybäck. men jag tycker inte att det är snyggt med sluttande axlar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den meningen var jag faktiskt tvungen att läsa mer än en gång. Hade svårt att förstå att sluttande axlar var något bra :)

      Radera
  9. Har läst två av Skybäcks böcker och gillade båda. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte kommit så långt, men den är OK än så länge.

      Radera
  10. Gillar verkligen den här och flera andra av Skybäcks böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde att hon bara hade skrivit två, men det verkar ju vara några stycken.

      Radera