söndag 4 december 2016

En smakebit på søndag: Volvo Lastvagnar

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

I dag på morgonen började jag läsa Volvo Lastvagnar av Erlend Loe, som är andra boken om Doppler, mannen som tröttnar på civilisationen och lämnar fru och barn för att bo i skogen. Jag var inte så förtjust i Doppler, men jag köpte ju båda böckerna nästan samtidigt och nu är det alltså dags att läsa den andra. Den är väldigt lättläst och bara på morgonläsningen så kom jag halvvägs. Om dagen fortsätter så som helgen i övrigt har varit så ser det ut som att den kan bli utläst i dag.

Det känns lite lättare att börja läsa Volvo Lastvagnar efter att jag lyssnade på Erlend Loe på bokmässan i år och jag ska verkligen försöka tycka bättre om Doppler den här gången. Men det kommer nog att bli svårt. Vi får se.

Min smakebit är från sida 45.
In i detta värmländska universum kommer en man gående. Det är Doppler som kommer. Andreas Doppler. En norrman. Han har sin årsgamla älg, Bongo, med sig. Och sonen Gregus. Älgen går bakom honom på stigen och sonen ligger och sover på släpet bakom älgen. Trots att det är sent finns det ingenting som tyder på att Doppler snart ska göra kväll. En vacker kväll är det, för övrigt. Försommar och ljummet och ljust.
     Han har med tiden kommit att bli allt annat än obekant med att vandra på detta sätt, Doppler.
     Han har gått i veckor. Här och där har han korsat en och annan riksväg och skogsväg, men i stort sett har han följt några gamla viltstråk genom skogen.

34 kommentarer:

  1. bor i närheten och gillar Loes humor, ska läsa denne - har dessutom jobbat på Volvo Lastvagnar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här boken var väldigt speciell, full av underfundig humor :)

      Radera
  2. Tack för smakbiten! Kände inte till den boken.

    SvaraRadera
  3. Den måste jag läsa.....Tack för smakbiten !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den här vill jag nog rekommendera :)

      Radera
  4. Ingen jag hört om förr. Den verkar annorlunda. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Erlend Loes böcker om Doppler är väldigt annorlunda.

      Radera
  5. Läste den i veckan men blev inte så förtjust. Doppler tyckte jag däremot var kul! :)

    SvaraRadera
  6. jag var väldigt förtjust i den här boken. tack för smakebiten och påminnelsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den här gillade jag mer än Doppler.

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Är lite nyfiken på den här författaren. Dottern lästa Doppler som uppgift i svenskan den här terminen. Man kan väl säga att hon inte var så förtjust ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Doppler var jag inte alls så glad i, gillade inte det han gjorde och då är det svårt, men denna var mycket bättre :)

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Det var länge sedan jag läste något av Loe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev sugen på den här när jag såg att han släppte en tredje del också :)

      Radera
  9. Läste aldrig färdigt Doppler, tror det får räcka med det lilla jag läste. Inget för mig. Tack för smakbiten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade inte heller Doppler, men denna var riktigt kul.

      Radera
  10. Har inte läst något av den här författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. En okänd titel för mig.

    SvaraRadera
  12. Jag har läst att författaren skall vara så bra, men jag blir litet tveksam av citatet. Det är ofta bra med enkel text, men jag är inte så förtjust i så korta meningar och riktigt så avskalat språk. Det låter nästan som en bok för små barn, eller är jag helt fel ute nu? Den blir kanske bättre längre fram? Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag är tvärtom, jag älskar sådant här språk, helt utan krusiduller och utsmyckningar :) Och nej, det är definitivt inte en bok för små barn. Men kul är den i alla fall :)

      Radera
  13. Gillar titeln, men tror inte att detta är en bok för mig. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten, kul titel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu handlar det inte så mycket om lastbilar, men ändå :)

      Radera
  15. Har läst Doppler, är osäker på om jag läste fortsättningen med? Nåja, är inte så sugen på att forska i saken, har andra böcker som lockar mer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mitt tycke så är denna mycket bättre än Doppler :)

      Radera
  16. Inte läst något om Doppler men en del av författarens böcker om Kurt, de var lite småroliga ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här passade min humor perfekt :)

      Radera
  17. Jag vill gärna läsa mer av Loe, och så dök han upp i ett korsord här i helgen också så jag blev påmind. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad konstigt, ibland får man en massa tecken :)

      Radera