torsdag 1 december 2016

Hett i hyllan #68

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi befinner oss fortfarande i sommaren 2013. Det kan nog bli lite tjatigt detta.
Franska böcker brukar inte tilltala mig. Hävdar jag. Ändå har jag läst väldigt många bra sådana vid det här laget. Fred Vargas har jag dock inte läst något alls av. Dessvärre är Budbäraren tredje delen i serien om kommissarie Adamsberg. Till min stora glädje (tror jag) har jag sett att Sekwa har gett ut de två första delarna igen. Så nu har jag ju egentligen inget att skylla på.

Så här står det på baksidan:
En kryptisk och underhållande deckare i samma anda som Rosens namn fast med moderna människor och modern dialog. Någon hotar Paris med en ny pestepidemi, någon som märker dörrar med medeltida symboler och som inte verkar sky några medel. Stadens befolkning är skräckslagen och snart hittas det första offret...
I samma anda som Rosens namn? Den gillade jag ju.

Faktum är att jag, preliminärt, har satt upp just Budbäraren på min boktolva för nästa år så jag gissar att jag har tänkt göra avkall på det där med att läsa serier i ordning. Nu när jag tänker närmare på saken så känner jag att jag inte alls vill det. Egentligen. Hur ska jag nu lösa detta?

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

15 kommentarer:

  1. Jag har läst Mannen som vände insidan ut och var inte övertygad... Och den är senare i serien :-)
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2016/12/01/hett-i-hyllan-21/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att du du vill ha sagt att det går bra att läsa böckerna i fel ordning ;) Problemet löste sig faktiskt i dag, av alla dagar, första delen dök nämligen upp här :)

      Radera
  2. Tror jag ska lägga den här boken på minnet. Hoppas den är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört både bra och dåligt om de här böckerna, men jag hoppas jag gillar :)

      Radera
  3. Har inte läst något av Vargas.
    http://johanssonanna.blogg.se/2016/december/hett-i-hyllan-3.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bestämt att jag ska läsa henne nästa år :)

      Radera
  4. Har läst den där och var inte jätteförtjust. Men jag har planerat att läsa i alla fall en bok till av Vargas, jag kanske gillar nästa bättre. Min hyllvärmare finns här http://boklysten.blogspot.se/2016/12/hett-i-hyllan-68.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Franskt är ju lite annorlunda jämfört med brittiskt och amerikanskt, det funkar inte alltid.

      Radera
  5. Vargas har jag varit inne på att läsa ett tag, men inga böcker av författaren är köpta ännu.

    Här kommer min heta bok. https://lenasgodsaker.blogspot.se/2016/12/hett-i-hyllan-68.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska ta med henne på nästa års boktolva.

      Radera
  6. Rosens namn som var så otroligt bra! Den där Vargas får jag nog kika närmare på. ;)
    Framme vid det kända oturstalet 13 bland hyllvärmarna:
    http://ibokhyllan.blogspot.se/2016/12/hett-i-hyllan-13.html

    SvaraRadera
  7. Har inte läst Vargas. Här kommer min hyllvärmare! https://sarasbokblog.wordpress.com/2016/12/01/hett-i-hyllan-3/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas jag gillar när det blir dags :)

      Radera
  8. Här kommer en hyllvärmare från mig! http://beasbokhylla.se/2016/december/hett-i-hyllan-2.html

    SvaraRadera