torsdag 29 december 2016

Hett i hyllan #72

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Även den här veckans bok är från en vinst i en utlottning hos Norstedts, sommaren 2013. Samma utlottning som förra veckan och det var väl egentligen den här jag ville ha.
Hemligheten på Mercy Close av Marian Keyes ingår i serien om familjen Walsh. En familj som jag verkligen har gillat att läsa om i alla tidigare delar. Ibland förstår jag inte varför vissa böcker blir stående olästa. Den här borde jag verkligen ha tagit tag i för längesedan.

Familjemedlem i fokus är Helen Walsh, vilket borde vara den sista systern att avhandla. Så här står det på baksidan:
34 år gammal har Helen Walsh liv inte blivit som hon tänkt sig. Sin lägenhet har hon blivit av med, arbetet som privatdetektiv går inget vidare och hennes underbara pojkvän insisterar på att vara väldigt god vän med sin exfru.

Så när Helens ex Jay Parker hör av sig med ett fall för henne, blir hon nyfiken. När det visar sig att det gäller försvinnandet av Wayne Diffney, en fjärdedel av Irlands största pojkband någonsin, då är hon minst sagt fast.

Bandet har en återföreningsturné på gång och Helen dras in i en värld av märkliga frisyrer, stora herrgårdar och ännu större egon, där alla har en baktanke. Men det finns fortfarande inga tecken av Wayne och tiden håller på att rinna ut.

Kommer hon att kunna knäcka fallet och ge sin karriär en ny start? Kommer Jay lyckas ta sig tillbaka in i hennes liv? Ska de mörka tankarna som alltid förföljer henne komma ikapp igen?

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

12 kommentarer:

  1. Jag har precis köpt Änglar och Hemligheten på Mercy Close på second hand, gillar Marian Keyes och systrarna Walsh.

    Här är en hyllvärmare jag tänkte ta itu med under 2017: http://www.kulturnastet.se/2016/12/29/hett-i-hyllan-vi-de-drunknade-av-carsten-jensen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just systrarna Walsh är ju favoriter bland Keyes böcker, tycker de visserligen är överdrivna, men väldigt träffsäkra. Och roliga :)

      Radera
  2. Jag har inte läst någon enda bok Keyes. Det har liksom aldrig blivit av och nu känns det på något sätt försent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, nej, nej, det är aldrig för sent att läsa Keyes :)

      Radera
  3. Har läst en bok av Marian Keyes men det var inte den här. Den var ingenting för mig, men jag brukar inte ge upp efter bara en bok så jag lär ju läsa en till vid något tillfälle. Kanske det då blir den här? Min hyllvärmare finns här http://boklysten.blogspot.se/2016/12/hett-i-hyllan-72.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Generellt så rekommenderar jag alla böcker om familjen Walsh, jag tror inte jag har tyckt någon av dem varit dålig.

      Radera
  4. Jag har läst en bok av henne, men inte riktigt fastnat. Sen provade jag en till och den gav jag faktiskt upp. Men det var en jobbig tid i livet just då så det kanske inte var rättvist.
    Mitt inlägg har du redan sett :-)
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2016/12/29/hett-i-hyllan-25/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men... vilka böcker har ni läst, ni som inte gillar Keyes?! Förstår inte ;)

      Radera
  5. Jag gillar Keyes. Under lång tid var det bara Vattenmelonen jag hade läst men sen fick jag ett ryck och läste flera till. Den här har jag dock inte läst vad jag kan minnas. Här kommer min hyllvärmare!https://sarasbokblog.wordpress.com/2016/12/29/hett-i-hyllan-6/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vattenmelonen är en av de roligaste böcker jag har läst, det är i alla fall så jag minns den. Det var väldigt många år sedan jag läste den nu :)

      Radera
  6. Jag har läst många Marian Keyes böcker då jag bodde på Irland. Tyckte de var lättlästa, underhållande och skojiga. Men just den här har jag inte heller läst. Den kanske är nyare än de jag läste!?

    Min hett i hyllan (lite sent) finns här: http://binasbooks.blogg.se/2016/december/hett-i-hyllan-72.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har verkligen gillat de andra jag har läst, vilket ju gör det extra konstigt att denna har blivit stående. Hemligheten på Mercy Close kom 2012, så den är inte jätteny.

      Radera