lördag 3 december 2016

"Jag vet var du bor" av Claire Kendal

Författare: Claire Kendal
Titel: Jag vet var du bor
Genre: Thriller
Antal sidor: 351
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The book of you
Översättare: Johanna Svartström
Serie: -
Förlag: Bazar Förlag
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2016
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 20 november 2016




Första meningen: Det är du.

Baksidetext
Clarissa blir mer och mer rädd för sin kollega, Rafe. Han låter henne inte vara i fred, och han vägrar ta ett nej. Han är alltid där hon är. När hon blir utvald för juryarbete kan hon äntligen slappna av. Rätten är en fristad, där kan Rafe inte komma åt henne. Men i rätten uppdagas en våldsam historia om kidnappning och övergrepp, och Clarissa börjar se paralleller mellan sin egen situation och kvinnan i vittnesbåset. När hon inser att hon bär bevisbördan själv börjar Clarissa nysta upp den skruvade och makabra saga Rafe har spunnit kring dem - och upptäcker att det lyckliga slut han föreställt sig är mer fasansfullt än hon någonsin kunnat ana.

Min kommentar
Jag är ju otroligt svag för böcker som beskrivs som psykologiska thrillers. När det dessutom är en debut så blir jag väldigt nyfiken och det här temat alltså... en stalker, gör att jag bara måste läsa. Jag blev inte besviken den här gången.

Äntligen en bok som motsvarar genren! Det här är så obehagligt att jag faktiskt blir rädd. Jag kan nog inte helt och hållet föreställa mig hur det är att vara utsatt för detta, men jag tycker att Claire Kendal gör ett bra jobb med att beskriva det för mig. Skräcken, frustrationen, hjälplösheten, klaustrofobin. Usch!

Precis som Clarissa blir jag misstänksam och misstror allt och alla. Är till exempel Robert den han utger sig för att vara? Är han på något sätt planterad i juryn för att komma åt Clarissa? Jag blir helt paranoid. Den här gräsliga historien kryper under skinnet på mig. Speciellt dagboksanteckningarna är väldigt otäcka. Rättegångstråden är jag inte lika glad i, jag förstår varför den är där, men för mig sänker den både tempo och rysningsfaktor.

I alla liknande böcker som jag har läst så är den utsatta kvinnans stora problem att hon har uppfostrats att vara artig, förlåtande och följsam. Så även i denna. Jag har inte alls svårt att tro på det, men i så fall är ju detta något som inte längre kommer att vara något problem om en eller ett par decennier.

Det går väldigt snabbt att läsa, kanske främst för att det är olidligt spännande, men de korta kapitlen/styckena gör sitt till också. Jag bävar för upplösningen. Samtidigt som jag inte är helt säker på att jag vill fortsätta läsa och få veta hur det slutar så kan jag inte lägga ifrån mig boken.

I en sådan här historia är ju slutet något som kan antingen sänka eller höja boken, det påverkar helhetsintrycket väldigt mycket. Jag är både nöjd och lite besviken, det finns nämligen två aspekter här. Själva upplösningen är jag en aning missnöjd med, men jag tycker väldigt mycket om slutet. Det är inte tillrättalagt, i alla fall inte så det lämnar en fadd eftersmak.

Det är en smula för utdraget och då tänker jag speciellt på rättegångstråden. Det blev inte tråkigt, men inte alls lika intressant. Som vanligt finns det en del som jag inte förstår, bland annat varför [spoiler]Robert bröt sig in hos Clarissa. Hon bodde ju på andra våningen och man kunde inte komma in genom ytterdörren utan att ha nyckel. Han kunde omöjligt ha sett eller hört något utifrån.[/spoiler]

Jag önskar så att den här boken blir film. En bra film. Den vill jag se.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 3,0 (beräknat på 1 betyg).
Goodreads hade den 3,59 i genomsnitt (beräknat på 8 141 betyg).
Jag ger den 4,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Jag vet var du bor: Bloggbohemen, Boklysten och Bokraden.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

18 kommentarer:

  1. Jahaja, det känns som om jag borde slå till på den här då!

    SvaraRadera
  2. Åh, måste läsa den här alltså. Låter ju jättebra.

    SvaraRadera
  3. Jag är också svag för psykologiska thrillers, jag har beställt denna bok och efter att läst en del recensioner så tror jag inte jag blir besviken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag var beredd på att bli besviken, har blivit det så många gånger på så kallade psykologiska thriller den senaste tiden, men den här är bra :)

      Radera
  4. Vill läsa! Verkar riktigt läskig, d.v.s. bra. ;) Alltid lika intressant att läsa recensioner här. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst låter det lite konstigt att läskigt = bra :) Tack, det är alltid intressant att läsa recensioner hos dig också :)

      Radera
  5. Bara titeln ger mig rysningar... :) Får nog se till att läsa den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är titeln lite läskig, lite hotfull så där. Jag kunde inte sluta läsa när jag väl hade börjat :)

      Radera
  6. Den borde verkligen kunna bli en otäckt spännande film, eller ännu hellre miniserie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har helt rätt, en miniserie vore ju perfekt för den här. Det finns många cliffhangers här :)

      Radera
  7. Den låter spännande, måste lägga den på minnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt spännande och väldigt ryslig :)

      Radera
  8. Låter som en bok i min smak :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du gillar psykologiska thrillers så är den definitivt något för dig :)

      Radera
  9. Verkar vara en bok för mig. Jag gillar psykologiska thrillers. Hoppas den kommer på pocket i en inte allt för avlägsen framtid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var grymt bra och äntligen något som faktiskt var en psykologisk thriller.

      Radera