onsdag 14 december 2016

"Kaffe med musik" av Karin Brunk Holmqvist

Författare: Karin Brunk Holmqvist
Titel: Kaffe med musik
Genre: Drama
Antal sidor: 219
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Kabusa böcker
Utgivningsår: (original) 2011 (min) 2011
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 29 november 2016




Första meningen: De ostliga vindarna pressade in havet mot Branteviks hamn.

Baksidetext
I Brantevik har vintermörket lagt sig över den lilla kustorten och väninnorna Inez, Olga och Viola har som vanligt symöte. Men den här kvällen har Viola med sig lotter från den lokala idrottsföreningen. Inez vinner en wekeendresa till en julmarknad i Tyskland, med buss och allt. De bestämmer sig för att åka allihop, ett äventyr i juletid är precis vad ett par äldre damer kan behöva. Tycker Olga och Viola i alla fall. Inez är högst tveksam, men följer med förstås. Det var ju ändå hon som vann resan.

Det är med stor nyfikenhet och skepsis som damerna sätter sig på långfärdsbussen. Och en sak är säker, det blir inte alls den stillsamma weekendresa de tänkt sig.

Min kommentar
Karin Brunk Holmqvists böcker har jag sett och läst om på många bokbloggar. Jag har alltid tyckt att de verkar vara så där härligt feelgoodiga och många gånger tänkt att jag skulle läsa den bok som stått i min hylla i så många år. Först nu har jag kommit mig för att ge mig på den och prova själv.

Jag vet inte varför, men jag förväntade mig en annan typ av bok, en med något slags knorr. Kanske en liten deckartwist. Förmodligen måste jag ha blandat ihop den med någon annan bok för någon knorr finns överhuvudtaget inte. Det gör nu inte så mycket, förutom det att jag genom halva boken väntade på att något skulle hända. Nu ska ju inte boken lastas för att jag fått fel för mig och alla böcker behöver inte innehålla knorrar och twistar, det funkar bra med vardagsliv också.

Början på boken är fantastisk, jag tror aldrig jag har läst en bok där karaktärerna blivit etablerade så snabbt och lätt. Och detta utan att egentligen berätta något, tanterna fick själva visa vilka de var. Riktigt snyggt gjort. De känns väldigt äkta. Speciellt den där lite misstänksamma inställningen till nykomlingar, som jag vet inte bara gäller småbyar i Skåne.

De tre "ordinarie" tanterna, Olga, Viola och Inez, kan jag verkligen relatera till. De påminner lite om min mamma allihop. Tre härligt charmiga tanter är de. Jag tränar själv lite inför pensionen och har varit på en del bussresor de senaste åren och virriga gamla tanter finns det gott om. Någon Svea har jag däremot aldrig träffat, men jag vet att de finns. Jag gillar att de utvecklas också, i alla fall mer eller mindre. Det gäller bara att utmana sig själv och sina fobier/sin oro. Man kan lära en gammal hund att sitta.

Jag kan inte låta bli att fundera över hur gamla de egentligen är, jag tror inte man får veta det. Ibland känns de lastgamla, till och med mer passé än min far var när han var 90. Vissa saker är det bara konstigt att de inte känner till. Min mamma är nästan 80 och hon har hängt med betydligt bättre än de här damerna. Det blir lite krystat vid vissa tillfällen, men det hör väl till.

Vi får även följa de övergivna männen som är kvar hemmavid. De är ruggigt hjälplösa utan sina fruar och kunde inte ens koka ägg. De var ändå väldigt gulliga, på sitt sätt, i sin iver att få till ett bra välkomnande när deras fruar kom tillbaka. Deras intentioner var goda i alla fall.

Boken är otroligt snabbläst, första kvällen hade jag plötsligt kommit halvvägs. Trots att det i egentlig mening inte hände speciellt mycket så var jag ändå intresserad av vad som skulle hända med de här damerna och herrarna och ibland blev det en del fniss.

Kommer jag att läsa mer av Karin Brunk Holmqvist? Kanske. Om jag behöver något lättläst som samtidigt är upplyftande så vet jag var jag ska leta. Den här boken ska i alla fall få flytta hem till min mamma. Hon kommer att älska den.

Boktipsets estimerade betyg var 3,7 och genomsnittet 3,3 (beräknat på 191 betyg).
Goodreads hade den 3,05 i genomsnitt (beräknat på 73 betyg).
Jag ger den 3,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Kaffe med musik: Sladdertackans bokblogg, Ylva kort och gott och En bok om dagen.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

8 kommentarer:

  1. Jag var ganska besviken på den här, har läst några Brunk Homqvist innan, med Rapsbaggarna som favorit, men har undvikit henne efter den här. tyckte tanterna (och farbröderna) var väl bortkomna och saknade väl egentligen en historia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då var det kanske bra att jag läste denna först, jag hade egentligen inga förväntningar förutom att jag ville bli underhållen. Det blev jag :)

      Radera
  2. Har läst denna och tyckte väl att den var okej, men tyckte nog att Surt sa räven om rabarberna var aningen bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade ju fått för mig att det skulle vara en (deckar)twist och det tog ett tag innan jag slutade vänta på den, men boken var helt OK.

      Radera
  3. Det låter lite charmigt med en bok om tanter, så den kanske får åka med hem en sväng vid nästa biblioteksbesök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara du inte förväntar dig att det faktiskt ska hända något så går det säkert bra :)

      Radera
  4. Trodde jag hade läst alla böcker av Brunk Holmqvist, men den här verkar inte bekant. Hennes böcker funkar när man vill ha något förutsägbart och trivsamt tycker jag. Rapsbaggarna är bäst av hennes böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var charmig, även om tanterna (och farbröderna) var lite väl virriga, men jag vet ju att de faktiskt finns :)

      Radera