torsdag 1 december 2016

Månadsbokslut november 2016

Antal lästa böcker i november 2016: 9

77. Färjan av Mats Strandberg
78. Den man älskar av Mari Jungstedt
79. Djävulsklippan av Stephen Booth
80. Daisy i kedjor av Sharon Bolton
81. Tony och Susan av Austin Wright
82. Jag vet var du bor av Claire Kendal
83. En väktares bekännelser av Elin Säfström
84. Död och begraven av Stephen Booth
85. Kaffe med musik av Karin Brunk Holmqvist

Antal lästa sidor: 3164
Genomsnitt/dag: 105
Genomsnitt/bok: 351

Snittbetyg: 3,72

Ingående i serie: 4
Påbörjade serier: 1
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 1

Biografi: 0
Chick-lit: 0
Drama: 1
Fantasy: 1
Gubb-lit: 0
Humor: 0
Kriminalroman: 3
Science fiction: 0
Skräck: 1
Thriller: 3

Boktolvan: 1
E-böcker: 0
Finish that series: 3
Hyllvärmare: 5

Kvinnor: 5
Män: 4
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 4
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 4
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 3

Antal nykomna böcker: 6
Antal bortskänkta böcker: 0

Månadens bästa: Färjan av Mats Strandberg
Månadens sämsta: Tony och Susan av Austin Wright
Månadens överraskning: Färjan av Mats Strandberg
Månadens besvikelse: Tony och Susan av Austin Wright
Månadens otäckaste: Jag vet var du bor av Claire Kendal

Kommentar:
Jag vet helt ärligt inte vad som hände i november. Böcker slukades på löpande band. Jag börjar misstänka att slukandet står i proportion till hur bra böcker jag läser. Genomsnittsbetyget är det högsta på väldigt länge.

Eftersom läsningen gick som på räls (om det är en adekvat liknelse nu för tiden) så hann jag med förvånande fem böcker som ingår i serier. En påbörjad serie, hoppas jag, och det är också den som är avslutad.

Tre recensionsexemplar hann jag med och överraskande nog också fem hyllvärmare.

Sex böcker, recensionsexemplar allihop, flyttade hem till mig i november. Inga flyttade ut.

Om månadens bästa: Jag blev nog helt knockad av Färjan.
Om månadens sämsta: Åh, så tråkig halva Tony och Susan var.
Om månadens överraskning: Nu får jag snart sluta säga att jag inte gillar vampyrer, Färjan överraskade mig på många sätt.
Om månadens besvikelse: Tony och Susan lät ju så bra.
Om månadens otäckaste: Jag fick riktiga rysningar av Jag vet var du bor.



Januari Februari Mars April
Maj Juni Juli Augusti
September Oktober November December

10 kommentarer:

  1. Härligt med månader då läsningen flyter på hur bra som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, speciellt när det kommer så oväntat :)

      Radera
  2. Det känns ju definitivt som om läsningen flyter på som bäst när en lyckas pricka de som är riktigt bra :) Då blir åtminstone jag lite som en "läsmaskin": så fort jag har avslutat en bok vill jag börja på nästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tre böcker mer eller mindre inhalerade jag och knäckte på typ en helg. Då är de bra :)

      Radera
  3. Vilken härlig månad :) Och visst är det lättare att läsa mer när böckerna är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det underlättar ju :) Boken jag läser nu är ett perfekt exempel på motsatsen, plötsligt är det bara uppförsbacke.

      Radera
  4. Vilken bra månad! Jag har läst ganska bra böcker, men ändå inte kunnat hålla ögonen öppna på kvällarna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade lite samma problem, men nu har jag börjat läsa när jag kommer hem från jobbet. En halvtimme-timme med boken i soffan gör susen :)

      Radera
  5. Jag läste Färjan sporadiskt när den gick som följetong i vår morgontidning, men jag blev mest skeptisk på grund av vampyrerna. Som sagt, jag läste bara något avsnitt här och var, så jag fick ingen helhetsbild alls av berättelsen, jag kanske ändrar mig på samma sätt som du verkar ha gjort, om jag läser boken. Jag skall börja med att läsa din recension.

    Jag vet var du bor har jag läst om, den verkar väldigt spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vampyrer är definitivt avskräckande, kanske mest för att jag läst/sett så mycket dåligt i den genren. Men Färjan är bra, riktigt bra.

      Jag vet var du bor är så ryslig och spännande att det började krypa i hela kroppen på mig :)

      Radera