måndag 9 januari 2017

Film: 10 Cloverfield Lane

Titel: 10 Cloverfield Lane
Originaltitel: 10 Cloverfield Lane
Genre: Thriller
Regissör: Dan Trachtenberg
Manus: Josh Campbell, Matthew Stuecken, Damien Chazelle
Skådespelare: John Goodman, Mary Elizabeth Winstead, John Gallgher Jr, Douglas M Griffin, Suzanne Cryer
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 104 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 16 december 2016



Handling
Efter att ha varit med om en bilolycka vaknar en ung kvinna upp i en källare. Där möts hon av en man som hävdar att han räddat henne från en kemisk attack som har gjort världen utanför obeboelig. Men hans allt mer märkliga beteende gör henne misstänksam och hon bestämmer sig för att ta reda på sanningen.

Min kommentar
Jag hade nog inte hört något alls om den här filmen när den beställdes tidigt en måndag morgon. Att det skulle vara en skräckfilm och det höga betyget på IMDb fällde avgörandet. Förmodligen var det just okunskapen som gjorde den här filmen riktigt bra.

I stort sett hela filmen utspelar sig nere i en bunker och man kan nog säga att den handlar om två personer. Även om det finns enstaka andra människor också. Det här kan nog vara det bästa jag har sett Goodman göra. Hans karaktär är vansinnigt obehaglig, men ändå skör och sårbar. Jag ska inte gå så långt som att säga att jag gillar honom, men jag känner empati. Mary Elizabeth Winstead, som spelar den inlåsta tjejen Michelle, trodde jag var okänd för mig, men det visar sig att hon varit med i flera filmer jag har sett (bland annat Final destination 3, Die hard 4.0, A good day to die hard och The Thing). Hon är inte lika självklar som Goodman, men helt OK.

Man skulle kunna tro att detta är en film som man har sett många gånger, men jag vågar nästan garantera att det har du inte. Jag kände mig aldrig riktigt säker på vad som egentligen var sant och jag velade fram och tillbaka. Speuklationerna gick höga här i TV-soffan, även om jag för det mesta tyckte att vi ju kunde vänta och se.

Här finns inga billiga effekter för att bygga upp den här krypande obehagliga historien. Allt sköts med hjälp av dialog och agerande. Det är också något så ovanligt som en film där jag aldrig känner mig förd bakom ljuset. Jag vet precis lika mycket som Michelle och jag upptäcker saker samtidigt som hon gör det. Det är en väldigt tight historia utan onödigheter.

Det enda som egentligen stör mig genom större delen av filmen är att Michelle inte har så mycket som ett blåmärke, än mindre skärsår, efter den där hemska bilolyckan i början. Det sår hon har i huvudet när hon vaknar försvinner mirakulöst efter bara minuter.

Slutet är oväntat och jag vet inte vad jag tycker om det. Jag lutar mer åt älska än ogilla i alla fall. Jag tycker nog att det smackas på lite för mycket där, plötsligt får filmen en känsla av komedi, men jag tycker ändå att slutet i stort är rimligt och jag köper det rakt av.

Om du ska se den här filmen, vilket jag givetvis tycker, se då till att inte veta något om den innan.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 1 496 betyg).
IMDb hade den 7,3 i genomsnitt (beräknat på 159 087 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar