måndag 2 januari 2017

Film: Carrie (2013)

Titel: Carrie
Originaltitel: Carrie
Genre: Skräck
Regissör: Kimberly Peirce
Manus: Lawrence D. Cohen, Roberto Aguirre-Sacasa, Stephen King (bok)
Skådespelare: Chloë Grace Moretz, Julianne Moore, Ansel Elgort, Gabriella Wilde, Portia Doubleday
Utgivningsår: 2013
Produktionsland: USA
Längd: 95 min
Serie: -
Såg den på DVD 9 december 2016




Handling
Den blyga Carrie White blir konstant mobbad och förödmjukad av sina klasskamrater och sin mamma Margaret, en religiös fanatiker med vanföreställningar. När hennes plågoandar en natt går för långt visar sig Carries övernaturliga krafter och hon slår tillbaka med full kraft.

Min kommentar
För några veckor sedan tittade jag på originalversionen av Carrie och trots att jag inte brukar gilla remakes så kunde jag bara inte låta bli att se den senaste versionen. Vi snackar ju ändå om en film som bygger på en av Stephen Kings böcker...

Jag har allvarliga trovärdighetsproblem med den här filmen. Plötsligt vimlar det av trådsmla, bildsköna tjejer (och killar). Ingen är "normal". Till och med Carrie, mobboffret, har framställts som bildskön. Chloë Grace Moretz som Carrie är för övrigt inget vidare. Har hon mer än ett uttryck? Hon ser alltid ut som ett truligt barn. Jag tror inte på henne för en enda sekund. Julianne Moore, som spelar den fanatiska mamman, gör det bra, men jag tycker inte alls att karaktären är lika läskig som i originalet. Överspel?

Tekniken är naturligtvis mycket bättre, det har ju hänt en del de senaste 40 åren. Tyvärr så blir det för överdrivet, man behöver faktiskt inte smacka på allt man har bara för att man kan.

Det har gjorts en del förändringar, bland annat är filmen flyttad till nutid så här finns nu även näthat med i bilden. Det är också mycket tydligare att Sue och Tommy inte är inblandade, vilket jag är tveksam till om det egentligen är en förbättring. En del ändringar förstår jag inte, som att det nu är Carrie som läser dikten inför klassen i stället för Tommy. Kan inte en kille läsa en dikt på 2010-talet? Huset imploderar dock fortfarande i slutet och jag förstår fortfarande inte varför.

Händelserna på balen spårar ur totalt och här blir det faktiskt till och med lite smålöjligt. Otäckt är det i alla fall inte. Carries handrörelser här hade passat bättre i Harry Potter.

Allt det som var berörande i originalet är puts väck (kanske beror det främst på trovärdighetsproblemen). Filmen går mest ut på att visa upp Carries förmågor och allt det som kändes äkta är borta.

Jag förstår ju att man vill modernisera, men för mig är detta en onödig remake.



Filmtipsets estimerade betyg var 2 (beräknat på 1 181 betyg).
IMDb hade den 5,9 i genomsnitt (beräknat på 110 741 betyg).
Jag ger den 3,0.


Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Den ursprungliga Carrie är en av mina favoritskräckfilmer. Sissy Spacek och Piper Laurie är grymt bra. Tror jag hoppar över den här.

    Det finns en uppföljare också, The Rage: Carrie 2. Inte så bra, mest en upprepning av ursprungsfilmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska säker på att Carrie fick en femma i betyg de första gångerna jag såg den, men nu hade den nog tappat lite. Remaken däremot tycker jag inte det finns någon anledning alls att se. Uppföljaren hoppar jag över :)

      Radera
  2. Originalet som gäller alltså :-)

    SvaraRadera