måndag 16 januari 2017

Film: The Revenant

Titel: The Revenant
Originaltitel: The Revenant
Genre: Drama
Regissör: Alejandro González Iñárritu
Manus: Alejandro González Iñárritu, Mark L Smith, Michael Punke (bok)
Skådespelare: Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson, Will Poulter, Forrest Goodluck
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: USA
Längd: 156 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 23 december 2016



Handling
Året är 1823 och nybyggaren Hugh Glass undersöker den outforskade vildmarken tillsammans med sina män när han råkar ut för en björnattack. Han får omfattade skador och lämnas förr eller senare till att dö i skogen då infödingarna är dom hack i häl. Nu måste han ta vara på sina överlevnadskunskaper för att hitta en väg hem samtidigt som han vill hämnas på John Fitzgerald, den man som förrådde och övergav honom.

Min kommentar
De flesta verkar ju ha minst en skådespelare som de av outgrundliga anledningar, som ingen annan förstår, bara ogillar. Min heter Leonardo DiCaprio. Trots att jag inte gillar honom så har jag nog sett de flesta filmer han har medverkat i (det är ju ofta storfilmer) och i stort sett bara på grund av hans medverkan så har jag inte gillat dem. Det fanns två undantag innan jag, mot bättre vetande, såg den här filmen. Man kan väl kort säga att det fortfarande bara är två.

Det som lyfter den här filmen och egentligen är enda behållningen är den magnifika miljön och fotot som faktiskt lyckas visa den. Det är så vackert att det nästan gör ont i ögonen och jag får verkligen känslan av stora, öde vidder. Den berömda björnattacken är helt fantastiskt filmad och om jag inte hade vetat bättre så skulle jag ha sagt att den var på riktigt.

Filmen började helt OK och jag förleddes (nästan) att tro att det här kunde gå bra. Sedan började orimligheterna staplas på varandra. Jag har ju trovärdighetsproblem med DiCaprio i största allmänhet och när han spelar en superhjälte så sparkar hela hjärnan bakut. Detta är en 2,5 timmars orgie i Leonardo DiCaprios förträfflighet. Det funkar inte för mig. Alls. Vill du ha exempel? Visst...

I ett klipp befinner sig karaktären uppe på en klippkant, säkert 100 meter över floden som rinner där nere. I nästa klipp har han på något sätt tagit sig ner. Och detta är alltså en man som överhuvudtaget inte kan gå, knappt krypa. I en scen, när han verkligen behövde kunna prata så kunde han bara grymta. I nästa klipp pratar han obehindrat. Hans ben var brutet, men helt plötsligt så kunde han gå på det. Ett mirakulöst läkekött. Flera gånger befinner han sig i det iskalla vattnet och utan att behöva värma sig så drar han bara vidare. Han borde ha frusit ihjäl första gången han föll i floden. Det här är bara ett litet urval, helt enkelt det som störde mig mest.

Det finns tyvärr på tok för lite handling för 156 minuter och det mesta är bara DiCaprio som släpar sig genom naturen, grymtandes och stånkandes. Filmen är minst en timme för lång.

Jag behöver ingen biografi, men om man påstår att en film är baserad på en sann historia då bör det mesta gå att tro på. Jag är säker på att Hugo Glass umbäranden var illa nog i verkligheten utan att man behöver överdriva, nu blev det bara smått löjligt.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 3 141 betyg).
IMDb hade den 8,0 i genomsnitt (beräknat på 460 263 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

8 kommentarer:

  1. Nope. Ingen filmm för mig, det hör jag. Och diCaprio, nja....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag förstår egentligen inte varför vi köpte den, men den var billig :) Kanske lär jag mig någon gång att det kanske är bäst att hoppa över allt som DiCaprio är med i...

      Radera
  2. såg också denna för ett litet tag sen och jag tycker precis som du! Vacker miljö ja men resten nej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det var miljön som gjorde betyget kan man säga :)

      Radera
  3. Leonardo diCaprio har jag också väldigt svårt för. Vilket många, typ alla av mina vänner inte kan förstå! Skönt att höra att man inte är ensam...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ända sedan slutet av 90-talet (sedan Titanic) trott att jag var ensam i hela världen om att inte gilla DiCaprio. Känns oerhört skönt att vi är flera :)

      Radera
    2. Jag såg Titanic för första gången 2012 (eller 2013 minns inte riktigt). Jag har vägrat filmen, men kunde inte motstå påtryckningarna av en vän och arbetskamrat som fullkomligt avgudar Leo! Jag menar, jag vet ju vad som händer i filmen; båten sjunker, en av huvudkaraktärerna dör. Och så är Leo med i filmen... ;-)

      Radera
    3. Jag såg den då när den kom och jag gillade verkligen filmen, men jag hade så svårt med DiCaprios trovärdighet. Han hade aldrig fått mig att agera så som tjejen gjorde. Han var ju bara en pojkvasker. När jag sa det till DiCaprio-frälsta så tittade de bara konstigt på mig :)

      Radera