torsdag 26 januari 2017

Hett i hyllan #76

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Äntligen har vi förflyttat oss till hösten 2013, eller i alla fall sensommaren.
Jag är ganska säker på att jag köpte På sannolika skäl av Gianrico Carofiglio för att läsa den på en resa till Italien. Uppenbarligen blev det inte så (jag vet vilken jag tog med i stället) och trots att det faktiskt har blivit ytterligare en resa till Italien efter det så har den ännu inte blivit läst. Frågan är om den ska få vänta till nästa Italienresa, som jag inte alls vet när den kan bli av.

Detta är tydligen första delen i en serie (så klart) om advokaten Guido Guerrieri. Tyvärr verkar det vara hopplöst att försöka få tag i senare delar så det är ju lite dumt om jag läser och gillar. Min italienska är obefintlig så originalspråk är inte att tänka på. Nåväl, kanske inget att fundera på innan jag har läst den första. Så här står det i alla fall på baksidan:
Advokat Guido Guerrieri får en dag besök på sitt kontor av en ung egyptisk kvinna. Hennes vän, Abdou Thiam från Senegal, har blivit anklagad för ett fruktansvärt brott, mordet på en liten pojke, som hittats på botten av en brunn. Abdou är kringvandrande försäljare på stränderna runt Bari, och har flera gånger setts prata med pojken. Bevisen polisen har mot honom är starka. I sitt eget känslomässigt instabila tillstånd efter en skilsmässa, tar Guerrieri emot den alldeles för låga summa pengar som kvinnan kan erbjuda, och lovar att göra vad han kan för Abdou. Åklagaren vill ha en snabb dom, men Guerrieri blir snart övertygad om Abdous oskuld, och försvaret av honom hjälper Guerrieri i hans eget sorgearbete. Han konfronteras med småstadsrasism underblåst av den senaste tidens invandring från Afrika, och utnyttjar skickligt kryphålen i det italienska rättsväsendets labyrintliknande irrgångar.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

17 kommentarer:

  1. Italiensk deckare lät ju spännande! Och det är ju i alla fall del ett ;-)
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/01/26/hett-i-hyllan-29/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får se det positiva i det hela :)

      Radera
  2. Den deckaren känner jag inte till alls.

    Min hett i hyllan är här:
    http://binasbooks.blogg.se/2017/january/hett-i-hyllan-7-2.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han verkar ju inte vara speciellt känd här.

      Radera
  3. Det var en författare som var helt ny för mig :) Här kommer min hett i hyllan: http://beasbokhylla.se/2017/january/hett-i-hyllan-5.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Italienska deckare hör ju inte till det vanliga :)

      Radera
  4. Okänd författare för mig men boken låter ganska lovande tycker jag.
    Här kommer min heting. https://sarasbokblog.wordpress.com/2017/01/26/hett-i-hyllan-9/

    SvaraRadera
  5. En författare som jag inte hört talas om tidigare.

    Här kommer min heta bok:
    https://lenasgodsaker.blogspot.se/2017/01/hett-i-hyllan-76.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det hade inte jag heller innan jag letade specifikt efter italienska deckare :)

      Radera
  6. Den författaren känner jag inte till. Jobbigt med en serie som man bara kan få tag på första delen. Min hyllvärmare finns här http://boklysten.blogspot.se/2017/01/hett-i-hyllan-76.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nästan så att jag hoppas att jag inte gillar när jag väl läser den :)

      Radera
  7. Verkar som en intressant bok. Alltid snopet när en hittar en deckare en gillar och inser att det inte kommit fler översättningar.

    Här är min hyllvärmare: http://www.kulturnastet.se/2017/01/26/hett-i-hyllan-5-sjofartsnytt-av-annie-proulx/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju i och för sig funderat på att lära mig italienska...

      Radera
  8. Den har jag faktiskt också men här kommer en annan dammsamlare eller rättare sagt tre.
    https://eggetbok.blogspot.se/2017/01/hett-i-hyllan.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det sant? Är det alltså fler än jag som har denna? :)

      Radera
  9. Här är min hett i hyllan, som ska läsas snarast

    http://mittbokintresse.blogspot.se/2017/01/hett-i-hyllan.html

    SvaraRadera