onsdag 25 januari 2017

"Insurgent" av Veronica Roth

Författare: Veronica Roth
Titel: Insurgent
Genre: Science fiction
Antal sidor: 381
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Insurgent
Översättare: Katarina Falk
Serie: Divergent 2
Förlag: Modernista
Utgivningsår: (original) 2012 (min) 2013
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 3 januari 2017




Första meningen: Jag vaknar med hans namn i min mun.

Baksidetext
Ett enda val kan förändra dig eller förgöra dig. Men varje val har konsekvenser, och när oroligheter väller upp i falangerna omkring henne måste Tris Prior fortsätta att försöka rädda dem hon älskar - och sig själv - samtidigt som hon brottas med svåra frågor om sorg och förlåtelse, identitet och lojalitet, politik och kärlek.

Tris initiationsdag borde ha varit en dag fylld av firande och segeryra tillsammans med hennes valda falang. I stället slutade dagen i outsägliga fasor. Nu rasar krig, och konflikterna mellan falangerna och deras ideologier växer. Och i krigstider måste man välja sida, hemligheter kommer i ljuset, och de val som måste göras blir ännu större och mer oåterkalleliga.

Tris har förändrats, dels genom sin beslut, men också av på grund av nya upptäckter och skiftande relationer. Nu måste hon omfamna sin divergens fullt ut, oavsett vilka risker det innebär.

Min kommentar
I februari 2015 läste jag den tokhyllade Divergent och jag sällade mig, mer eller mindre, till hyllningskören. Sedan dess har jag även sett filmen, köpt de två efterföljande delarna i bok- och filmformat. Trots att jag var gräsligt nyfiken på fortsättningen så kom jag mig aldrig för att ta tag i Insurgent, men nu tog jag mig i kragen och skrev upp serien i min Finish That Series-utmaning.

Jag kastas rätt in i handlingen, där Divergent slutade, utan minsta lilla resumé. I början av boken sitter jag mest som ett fån och funderar på vad i hela friden som hände i slutet av Divergent. Vem är Will och vad hände med honom? Hur var det nu med falangerna och vilka var med var? Och då läste jag ändå på recaptains innan. Efter ett tag kommer det mesta tillbaka, men det här gjorde att jag hade väldigt svårt att komma in i boken.

Det är inte speciellt många karaktärer med, men jag hade ändå lite svårt att hålla isär dem och vilken falang de tillhörde. Speciellt när de började blanda sig med varandra och byta sida hit och dit. Det slutade med att jag tog fram postit-lappar, en för varje falang, där jag skrev upp namnen. De lapparna ska jag minsann ha kvar till Allegiant...

Tris och Tobias (aka Four) är naturligtvis med även i Insurgent och deras kärlekshistoria fortsätter. Tyvärr får den på tok för mycket fokus. För det mesta känns den onödig och lite smålöjlig. Det är för mycket tjafs, kärleksgnabb och fram och tillbaka. Jag gillar Tris, men jag gillar inte den hon blir tillsammans med Tobias. Ibland tar hon sig för korkade saker bara för att han inte tycker att hon borde. Det är verkligen inget bra motiv för att göra något. Oavsett vad. Nej, varför måste det finnas med en tramsig kärlekshistoria? Varför kan inte Tris klara sig själv?

Många handlingar och reaktioner känns inte logiska och egentligen förstår jag inte alls varför De Lärda gör det de gör, bara på grund av det man får veta i slutet. Vilket för övrigt är den efterlängtade hinten om vad som egentligen hände innan människorna blev indelade i falanger. Dessvärre förstår jag varken varför eller hur.

Insurgent är inte lika bra som Divergent, mest på grund av att första halvan är lite seg och mest samma sak om och om igen. I andra halvan sätter det fart och då händer det så mycket att jag nästan blir andfådd. Jag är väldigt glad över att jag ska läsa även Allegiant senare i år. Och se filmen Insurgent också. Ska bara glömma lite av boken först.

Boktipsets estimerade betyg var 3,9 och genomsnittet 3,7 (beräknat på 496 betyg).
Goodreads hade den 4,08 i genomsnitt (beräknat på 907 839 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Insurgent: Carolina läser, Boktycke och Booklovin.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

4 kommentarer:

  1. Tyvärr var det här en sådan där serie som inte blev bättre ju längre in en kom i den. Divergent var riktigt bra, men sedan gick det bara utför. Men vi får se - du kanske tycker annorlunda :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har ju tyvärr stämt på Insurgent så... Oavsett vilket så ska det bli intressant att läsa Allegiant :)

      Radera
  2. Jag tyckte faktiskt bättre om Insurgent än Divergent och mycket för att kärlekshistorien var så jobbig. Kan bli lite irriterad när allt är för lätt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker i och för sig jag också, men jag ser inget behov av den alls :)

      Radera