tisdag 31 januari 2017

Tematrio - Barn- och ungdomsböcker

Dags för Lyrans Tematrio igen. Veckans tema: Berätta om tre riktigt bra böcker för barn i olika åldrar!

Jag läser nog egentligen inga riktiga barnböcker, men ungdomsböcker är en helt annan grej. De här tre kan nog vara bland de bästa jag har läst de senaste åren.

1. När hundarna kommer av Jessica Schiefauer, en viktig bok om brott, ur ett helt annat perspektiv än det brukar skildras.

2. En väktares bekännelser av Elin Säfström, tomtar och troll på Stockholms gator och Tilda Modigh som försöker hantera dem.

3. April, April av Mattias Edvardsson, om ungdomar på ett behandlingshem.

18 kommentarer:

  1. En väktares bekännelser hade jag också i min trio.

    SvaraRadera
  2. Jag tog också med Schiefauer.
    Tack för tips i övrigt, de andra två kände jag inte till.

    SvaraRadera
  3. Böckerna man tänkt läsa men inte blivit av än.

    SvaraRadera
  4. Vill läsa både Schiefauer och Säfström.

    SvaraRadera
  5. En väktares bekännelser är verkligen supermysig.

    SvaraRadera
  6. April,april vill jag väldigt gärna läsa. Hört mycket bra om den.

    SvaraRadera
  7. Tomtar och troll på Stockholms gator... hur intressant låter inte det?! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är på tok för lite tomtar och troll på våra gator :)

      Radera
  8. När hundarna kommer tyckte jag om. En väktares bekännelser är jag nyfiken på och April, April var ny för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag att du ska klämma in båda två i din läslista :)

      Radera
  9. Var jätteförtjust i En väktares bekännelser. Inte lika mycket i När hundarna kommer - hade lite svårt för personerna i den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karaktärerna i När hundarna kommer är väl inte direkt sympatiska, nej.

      Radera